Abstract:
امروزه مدیریت دانش یکی از مباحث اصلی و مهم در آموزش عالی محسوب می شود. تسهیم دانش به عنوان یکی از مهم ترین فرایندهای اصلی مدیریت دانش نقش به سزایی در پیشرفت علمی و ارتقاء سطح علمی دانشگاه ها داشته و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ از این رو طراحی و اجرای فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاه ها با موانع جدی روبه روست. در این مقاله سعی شده است تا باتوجه به اهمیت تسهیم دانش در سازمان ها، موانع تسهیم اطلاعات و دانش در دانشگاه شاهد شناسایی شود. این موانع در قالب عوامل سه گانه فردی، سازمانی و فناوری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه بوده و در تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شده است. همچنین وزن و اهمیت شاخص ها بااستفاده از روش آنتروپی محاسبه شده و عوامل سه گانه یادشده با لحاظ نمودن این وزن ها نیز مورد مقایسه قرار گرفته اند. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل سازمانی به عنوان موانع اصلی تسهیم دانش مشخص شده و دانشگاه باید در گام اول فعالیت های بهبود دهنده خود را بر این دسته از عوامل متمرکز کند.
Machine summary:
بر اساس نتایج به دست آمده ، عوامل سازمانی به عنوان موانع اصلی تسهیم دانش مشخص شده و دانشگاه باید در گام اول فعالیت های بهبود دهنده خود را بر این دسته از عوامل متمرکز کند.
در ادامه ، با مرور مبانی نظری مرتبط با مدیریت دانش ، تسهیم دانش و موانع آن ، ضمن معرفی روش پژوهش ، داده های مربوط به وضعیت تسهیم دانش در این دانشگاه تجزیه و تحلیل شده و نتایج مهم و قابل توجه در این رابطه بحث میشود.
باتوجه به نتایج به دست آمده ، دومین متغیر مربوط به عوامل سازمانی کمترین مقدار را به خود اختصاص داده که نشان دهنده عدم وجود رهبری و هدایت مدیریتی در زمینه بیان فواید و ارزش های فعالیت های تسهیم دانش در این دانشگاه است .
در این بخش نتایج به دست آمده از سؤال های ١ تا ١٥ که مربوط به موانع فردی است را در بین اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم .
(1998), Working Knowledge: How Organisations Manage what they Know, HBS Press, Boston, MA.
The impact of knowledge sharing, organizational capability and partnership quality on IS outsourcing success, Information and Management, 38(5), 323-35.
Knowledge sharing in Chinese construction project teams and its affecting factors, Chinese Management Studies, Vol. 2 No. 2, pp.
(2001), overcoming culture barriers to sharing knowledge, Journal of Knowledge Management, 5(1), 76-85.
(2003), Knowledge-sharing hostility in Russian firms, California Management Review, 45(3), pp.