Abstract:
هدف این مقاله بررسی سطح چهار سازمان زیر مجموعه وزارت بهداشت از نظر میزان یادگیرندگی است. در این راستا، سنجش ابعاد مختلف سازمان یادگیرنده در 4 سازمان تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفت. در روند مرور مبانی نظری موضوع ، مدل INVEST که توسط پرن، ردریک و ملرونی پیشنهاد شده است، مورد قبول واقع شد. پرسشنامه در میان چهار سازمان توزیع و درمجموع نظرات 138 نفر از اعضای هیات علمی، پرستاران، مدیران ارشد و کارشناسان این سازمان ها جمع آوری شد. یافته های به دست آمده بیانگر این است که جریان نسبتا مناسب و سیر تکامل تدریجی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده، به ویژه در بیمارستان مفید وجود دارد. این جریان می تواند توسط عامل مدیریت و حمایت های این عامل برای پیاده سازی فرهنگ یادگیری، تسریع شود. به طور کلی می توان اذعان کرد که نقاط قوت در بعد یادگیرندگان الهام شده در کلیه سازمان ها به چشم می خورد و بنابراین پتانسیل لازم برای حرکت به سمت مفهوم سازمان یادگیرنده وجود دارد. ارزش افزوده این مقاله را می-توان روشن ساختن سودمندی چشم انداز بهره گیری از یک مدل توانمند در زمینه سازمان یادگیرنده دانست.
Machine summary:
بر این اساس هدف اصلی پژوهش ، ارزیابی و مقایسۀ شرایط فعلی سازمان های تابعۀ وزارت بهداشت براساس مدل منتخب تعیین سطح سازمان یادگیرنده است .
از این رو، سؤال این پژوهش آن است که چگونه میتوان شرایط فعلی سازمان ها را با انتخاب مدل مناسب سازمان یادگیرنده ، ارزیابی و مقایسه کرد؟ و آیا سطح یادگیری در سازمان های وزارت بهداشت ، در وضعیت مناسبی قرار دارد؟ ٢.
پیشینه پژوهش:در پژوهش های داخلی صورت گرفته در زمینه سنجش سطح سازمان ها براساس مفهوم سازمان یادگیرنده ، محمودزاده (١٣٨٤) در پژوهشی به بررسی میزان آمادگی سازمان های آموزش و پرورش استان های کشور برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده براساس مدل پیتر سنگه پرداخته است و به این نتیجه دست یافته است که نظام آموزش و پرورش کشور از نظر مولفه های توانمندی های شخصی، مدل های ذهنی، یادگیری جمعی و تفکر سیستمی در وضعیت مطلوبی قرار دارد [٩].
بوربور (١٣٨٥) در پژوهشی به مقایسه دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی منطقه ٣ شهر تهران به لحاظ برخورداری از ویژگیهای سازمان یادگیرنده ، بر اساس مدل ٥ عاملی پیتر سنگه پرداخت و به این نتیجه دست یافته است که دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی منطقه ٣، تنها از نظر ویژگی یادگیری تیمی دارای تفاوت معناداری هستند و مدارس غیرانتفاعی بیش از مدارس دولتی از این ویژگی برخوردارند [٣].
کریمی (١٣٨٥) در پژوهشی به بررسی دبیرستان های نمونه دولتی تهران براساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده از نظر مدیران و معلمان ، برمبنای مدل ویک و لئون پرداخت و به این نتیجه دست یافت که مدارس نمونه دولتی شهر تهران از نظر پنج مولفه رهبری، برنامه ، اطلاعات ، نوآوری و ابتکار و اجرا، پایین تر از وضعیت مطلوب هستند [٧].