Abstract:
ارزیابی در حوزه آموزش عالی نیز همانند سایر حوزه ها قدمت زیادی دارد و می توان برای آن کاربردهای متعدد از جمله انتخاب استاد نمونه را متصور شد. در ارزیابی و انتخاب استاد نمونه، به دلیل وجود داشتن معیارهای عینی و ذهنی متفاوت، مسئله پیچیده شده است. هدف پژوهش حاضر انتخاب استاد نمونه بر اساس مدل تاپسیس سلسله مراتبی در محیط فازی بود. جامعه آماری پژوهش 93 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشکده گیلان بود. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه اول 886/0 به دست آمد و از پرسشنامه دوم برای مقایسه زوجی بین معیارهای اصلی بهره برده شد. ابتدا معیارها و زیرمعیارها از طریق مطالعات کتابخانه ای و کسب دیدگاههای اعضای هیئت علمی، در قالب 4 معیار اصلی و 33 معیار فرعی، شناسایی شدند. پس از تعیین وزن جمعی معیارهای اصلی و فرعی، نتایج نشان داد که فعالیتهای آموزشی اعضای هیئت علمی به عنوان مهم ترین معیار اصلی و بعد از آن، معیارهای فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای فرهنگی- تربیتی و خدمات اجرایی به ترتیب اهمیت، در انتخاب استاد نمونه نقش بارزتری دارند.
Machine summary:
"در این خصوص،وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و نیز دانشگاههای سراسر کشور هر ساله بر اساس مجموعهای از معیارها و با توجه به عملکرد اعضای هیئت علمی از جنبههای آموزشی،پژوهشی و اجرایی استاد نمونه انتخاب میکنند که با توجه به وجود داشتن معیارهای کیفی و کمی مختلف برای ارزیابی استادان،در این مقالهخ سعی شده است با مرور تحقیقات انجام شده و نظر اعضای هیئت علمی دانشکده، شاخصهای اصلی و فرعی ارزشیابی استادان گردآوری شود و پس از تعیین اهمیت آنها،به کمک رویکرد کمی ارائهشده در این مقاله استادان با دقت بیشتری رتبهبندی شوند.
noitaulavE در دانشگاههای کشور ما نیز همانند اغلب کشورهای جهان توصیه میشود که در ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاهها،همزمان دو کارکرد تدریس و تحقیق مورد توجه قرار گیرد و بدین منظور،تأکتید میشود که فعالیتهای دانشگاهی به گونهای سازمان یابند که ارتباط نزدیکی بین تدریس و تحقیق برقرار شود و اعضای هیئت علمی هم معلم و هم محقق باشند و هردو فعالیت را به طور همزمان و با هدف تکمیل همدیگر پیش ببرند )0102,irazA nsfloD&isinaB( .
به همین دلیل،در این پژوهش نیز پس از جمعآوری معیارهای اصلی و فرعی ارزیابی اعضای هیئت علمی و تشکیل ساختار سلسله مراتبی از معیارها،از روش تاپسیس توسعهیافته که )9002,nuK&gnihC,gnaW;8002,.
در نتایج تحقیقات گرجی و سیامی ,imaiS&ijroG( )8002 نیز معیارهای«میزان توجه و پاسخگویی استاد به پیشنهاد و انتقاد منطقی دانشجویان،رعایت احترام متقابل و رعایت فرهنگ دانشگاهی،ایجاد انگیزه در دانشجو برای مطالعه و تحقیق»از نظر استادان معیارهای مناسبی برای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی شناسایی شدند که با معیارهای فرهنگی-تربیتی در این پژوهش مطابقت دارد.
)naisreP ni(304-983,ytisrevinu hemalA:narheT,narI evitceffe dna gnihcaet fo noitaulave ehT."