Abstract:
ﻏﺎﻟﺐ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ ﺳﻴﻨﻤﺎ و ادﺑﻴﺎت ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ ﺑـﻪ ﺗﻔﺎوﺗﻬـﺎی داﺳـﺘﺎن ادﺑﻲ و درام ﻓﻴﻠﻤﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪاﻧﺪ. زﻣﻴﻨﺔ دﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮان ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎ و ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ادﺑﻴﺎت و ﺳﻴﻨﻤﺎ را در آن ﭘﻲﮔﺮﻓﺖ، »ﺗﺼﻮﻳﺮﭘﺮدازی« اﺳـﺖ. ﺻـﻮر ﺧﻴـﺎل در ﻣﻔﻬـﻮم ﺑﻼﻏـﻲ آن ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎی ذﻫﻨﻲ ادﺑﻲ، و ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﻪ دﻻﻟﺖ ﺿﻤﻨﻲ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﺷﻤﺎﻳﻠﻲ ﻧـﺎﻇﺮ اﺳـﺖ و ذﻳﻞ ﻋﻠﻢ ﺑﻴﺎن در اﻧﻮاع ﺗﺸﺒﻴﻪ، ﺗﻤﺜﻴﻞ، ﻣﺠﺎز، اﺳﺘﻌﺎره، ﻛﻨﺎﻳﻪ و ﻧﻤﺎد ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺪهاﺳـﺖ. در 35 اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻇﺮﻓﻴﺘﻬﺎی »ﺗﻤﺜﻴﻞ ادﺑﻲ« ﺑﻪﻃﻮر ﻋـﺎم و »ﺗﻤﺜﻴﻠﻬـﺎی ﺷـﻌﺮی ﻣﺜﻨـﻮی و ﻏﺰﻟﻴﺎت ﺷﻤﺲ« ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص ﺑﺮای ﺑﺎزآﻓﺮﻳﻨﻲ در وﺳﻴﻠﺔ ﺑﻴﺎﻧﻲ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳـﺖ.ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره 62، زﻣﺴﺘﺎن 8831 اﻧﺘﻘﺎل ﺗﻤﺜﻴﻠﻬﺎی ادﺑﻲ ﺑﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺑﺮاﺳﺎس اﻳـﻦ ﻇﺮﻓﻴﺘﻬـﺎ اﻣﻜﺎﻧﭙـﺬﻳﺮ اﺳـﺖ: 1- اﺷـﺘﻤﺎل ﺑـﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺼﺮی ﻣﺘﻌﺪد و ﻣﺘﺤﺮک2- ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺗﺼﺎوﻳﺮ و ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻫﻤﻨﺸﻴﻦ ﺑﺎ ﻣﻮﻧﺘﺎژ و ﻣﻴﺰاﻧﺴﻦ 3-ﻓﺮاواﻧﻲ ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎی ﻫﻢ ﻋﺮض در ﻃﻮل ﺷﻌﺮ 4-اﺷﺘﻤﺎل ﺑﺮ ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮزﻳﻊ در ﻣﺘﻦ ﻓﻴﻠﻢ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ دﻻﻟﺖ ﺑﺮ ﻣﻀﻤﻮن ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ »ﺗﻜﺎﻣﻞ« و 5-اﺷﺘﻤﺎل ﺑﺮ ﺑﺎﻓﺖ رواﻳﻲ و ﺳـﺎﺧﺘﺎر دراﻣﺎﺗﻴﻚ
Machine summary:
" از ﭘﺮﺳﺸﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮان در ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺻﻮر ﺧﻴﺎل ادﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎی ﺳـﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻄـﺮح ﻛﺮد، ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻴﺎن ﺗﺸﺒﻴﻬﺎت ﺳﺎده و اﺑﺘﺪاﻳﻲ در ادﺑﻴﺎت و ﺳﻴﻨﻤﺎﺳـﺖ؛ ﺗـﺼﻮﻳﺮﻫﺎﻳﻲ ﻛـﻪ در 36 ادﺑﻴﺎت ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺳﻨﺘﻬﺎی ادﺑﻲ از آﻧﻬﺎ ﻳﺎد ﻣﻲﺷﻮد، ﭼﮕﻮﻧـﻪ ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﻣﺎﺑـﻪازای ﺳـﻴﻨﻤﺎﻳﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ و ﭼﺎﻟﺸﻬﺎی اﻳﻦ ﺗﺒـﺪﻳﻠﻬﺎ ﭼﻴـﺴﺖ و ﺑـﺎ ﭼـﻪ راﻫﻜﺎرﻫـﺎﻳﻲ اﻫـﺪاف ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎر62، زﻣﺴﺘﺎن8831 ﺗﻮﺳﻌﺔ ﺧﻴﺎلﭘﺮدازی در ﺳﻴﻨﻤﺎ را ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲﻛﻨﺪ؟ ﺗﺼﻮﻳﺮی ﻛﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺸﺒﻪﺑﻪ دارد، ﮔﺎه در ﻳﻚ ﻧﻤﺎی واﺣﺪ، ﻛﻨﺎر ﻣﺸﺒﻪ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد ﻛـﻪ در اﺻﻄﻼح ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﻴﺰاﻧﺴﻦ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد و ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴـﺐ ﻣـﺎ ﺑـﺎ دو ﻧـﻮع ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑﻪﻟﺤﺎظ ﺳﺎﺧﺘﺎر آﺷﻨﺎﻳﻴﻢ: ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻮﻧﺘﺎژی و ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻴﺰاﻧـﺴﻨﻲ ﻛـﻪ اوﻟـﻲ ﺑـﻪ آﻳﺰﻧﺸﺘﺎﻳﻦ ﻣﻨﺴﻮب اﺳﺖ و دوﻣﻲ ﺑﻪ آﻧﺪرهﺑﺎزن.
ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎر62، زﻣﺴﺘﺎن8831 ﻣﻌﻨﻲﭘﺮدازی ﺑﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺼﺮی ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎی ذاﺗﻲ ﺳﻴﻨﻤﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﺳـﺨﻬﺎی ﻓﺮاواﻧـﻲ در دﻳﻮان ﻏﺰﻟﻴﺎت و ﻣﺜﻨﻮی ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ؛ ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﻣﻮﻟﻮی در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺿﺮورت ﺻﺒﻮری و ﺗﻔﻬﻴﻢ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﻪ » ﺑﻴﺘﺎﺑﻲ اﻧﺴﺎن درﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺸﻜﻼت ﺑـﻲﻓﺎﻳـﺪه اﺳـﺖ و ﺑﺎﻋـﺚ ﺗـﺸﺪﻳﺪ ﻧﺎراﺣﺘﻲ او ﻣﻲﺷﻮد« از ﭼﻨﺪ ﺗﻤﺜﻴﻞ ﺑﺎ ﺣﻜﻤﻲ ﻣﺸﺎﺑﻪ در ﻳﻚ ﻏﺰل ﺑﻬﺮه ﻣـﻲﮔﻴـﺮد ﻛـﻪ اﮔـﺮ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮد ﻣﻮﻟﻮی را ﻫﻢ ﺣﺬف ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﺎز ﻣﻌﻨﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ او از ﻃﺮﻳﻖ ﻫﻤﻨﺸﻴﻨﻲ ﺗﺼﺎوﻳﺮ و ﻛﺴﺐ ﻣﻌﻨﺎی آﻧﻬﺎ از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ اﻟﻘﺎ ﻣﻲﺷﻮد؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ، ﺗﻮاﻟﻲ ﺗﻤﺜﻴﻠﻬـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ ﻳﻚ ﺣﺎﻟﺖ رواﻧﻲ را ﺗﺪاﻋﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻧﺘﻴﺠﻪای ﻣﺸﺎﺑﻪ از ﺗﺼﻮﻳﺮ آﻧﻬﺎ ﻣﺴﺘﻔﺎد ﻣﻲﺷﻮد، ﻓﻬـﻢ دﻻﻟﺖ ﺿﻤﻨﻲ ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎ را ﺑﺮای ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻣﻴﺴﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ."