Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل موثر بر موفقیت استقرار مدیریت دانش در موسسات آموزش عالی انجام یافته است. این مطالعه ضمن بررسی این عوامل در دانشگاه یزد، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی، به رتبه بندی آنها می پردازد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی ـ پیمایشی است که برای جمع آوری اطلاعات مربوط به آن، از روش های مطالعه ادبیات موجود، مصاحبه با خبرگان و نیز پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه یزد بوده است. نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری، شش عامل: فرهنگ، فن آوری، انگیزه، توانایی، هماهنگی و شناخت را به عنوان عوامل موثر بر مدیریت دانش معرفی کرد. آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که عوامل شش گانه فوق همگی، بر مدیریت دانش تاثیر دارند. علاوه بر این، نتایج حاصل از رتبه بندی این عوامل با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی نشان داد که به ترتیب، عوامل: فرهنگ، فن آوری وانگیزه رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند و عوامل: شناخت، توانایی و هماهنگی در رتبه های بعدی قرار دارند
The purpose of this study is identify and assess the factors influencing the successful implementation of KM in higher education institutions. These factors include: culture، technology، incentive، authority، coordination and familiarity. This study also reviews and ranks these factors in Yazd University by using fuzzy TOPSIS.However،the statistical population is the faculties of Yazd University. For collecting data، literature review، interviews with experts and questionnaires are used. The results of ranking these factors indicate that the factors of culture، technology and incentive are in first، and familiarity، authority and coordination are next in ranking.
Machine summary:
"پیشنهادها با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق پیشنهاد های زیر توصیه می گردد: وجود یک سیستمی که به انتقال دانش و مهارتها در محیط دانشگاهی کمک نماید؛ وجود فن آوری اطلاعات به منظور کمک به انتشار و تسهیم دانش؛ حمایت مدیریت از رویه های مدیریت دانش؛ کمک به ایجاد فرهنگ دانش محور؛ ایجاد هماهنگی بین اعضای هیأت علمی؛ ایجاد هماهنگی بین مؤسسات تحقیقاتی که در داخل محیط های دانشگاهی در حال فعالیت هستند؛ وجود سیستم های تشویقی و ایجاد انگیزه در افراد و ترغیب آنها به ایجاد، ذخیره و تسهیم دانش؛ برگزاری کنفرانس ها، همایش ها، سخنرانی ها به منظور آشنایی با مفاهیم و منافع مدیریت دانش و تسهیم اطلاعات بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه های مختلف در ایران؛ وجود یک مرکز شبکه ارتباطی به منظور توسعه روابط اجتماعی بین جوامع کاری و تجاری، وزارتخانه های دولتی و سازمان های غیر دولتی لازم و ضروری است.
D Explanation of ATM Location Pattern 163 Laya Olfat (Ph. D), Rahim Foukerdi (Ph. D) Identifying Effective Factors of Iinternal Environment Of Organization in 164 Azar Kaffashpour (Phd), Seyed Reza Niakan Factors Related to the loyalty of Iranian Customers of Five Star Hotels in Tehran 165 Abolfazl Tajzadeh-Namin (Ph. D), Aidin Tajzadeh-Namin Morteza Ramazani Factors Affecting Successful Implementation of Knowledge Management 166 Saeid Saeida Ardakani (Ph. D), Amir Reza Kojnkav Monfared Evaluation of Managers’ Viewpoints on e-City Position (Case Study: Yazd e-City) Sayyed Hassan Hatami-nasab Reza Taleefar Monireh Askari-nejhad Ali Dehghani Abstract This E-citizen compared to traditional citizen experiences a more modern life has more confidence for living in the age of information and communication; and will defend his/her citizen rights with more capability."