Abstract:
هدف پژوهش، بررسی وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضاء هیئت علمی می باشد. روش تحقیق از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل 149 نفر می باشد که تعداد 80 نفر از آنان به شیوه تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مدیریت دانش با 28 گویه در سه محور؛ فنی، فرهنگی و مدیریتی با ضریب پایایی 91/0 بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که از نظر زیرساخت های فنی و حرفه ای، فرهنگ سازمانی و مدیریتی وضعیت مناسبی برای استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و نیازمند توجه جدی مدیران دانشگاه است. در پایان با توجه به نتایج حاصله، پیشنهاداتی برای بهبود بخشیدن به وضعیت ارائه شده است.
Machine summary:
وضعيت استقرار مديريت دانش در دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم از ديدگاه اعضاي هيئت علمي Infrastructures of knowledge management at Islamic Azad University, Qom branch from the faculty members’ viewpoints تاريخ دريافت مقاله : ٩٠/٠٩/١٥ تاريخ پذيرش مقاله : ٩١/٠٢/١٢ سيف اله فضل الهي * حسين کريميان ** هدف پژوهش ، بررسي وضعيت اسـتقرار مديريت دانش در دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم از ديدگاه اعضاء هيئـت علمـي مـي باشـد.
دانش يکي از عوامل بنيادي است که کاربرد موفق آن ، دانشگاه ها را ياري مي کند تا خدمات بديع ارائه داده ، بتوانند برتري هاي علمي و مزيت هاي رقابتي خود را حفظ نمايند و براي بهره برداري مطلوب از آن ، با تبديل دانش ضمني ٣ به دانش صريح ٤ و قابل ثبت ، ذخيره سازي و انتقال به کليه اعضاء و انتشار و کاربرد مؤثر و با کشف و ارتقاء دارايي ها به پيشبرد اهداف سازمان خود بپردازند (زماني و همکاران ، ١٣٨٨: ٥١-٤٩).
جدول (١) وضعيت عوامل فني استقرار مديريت دانش در دانشگاه آزاد اسلامي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي گويه ها کاملا موافق تا حدي مخالف کاملا بدون ميانگين موافق موافق مخالف پاسخ در دانشگاه سامانه هاي اطلاعاتي مناسـب براي ذخيره سازي ، انتقال و تبـادل دانـش ١ مانند اينترانت ، اينترنت ، اکسترانت ، گروه ١١ ١١ ٣٣ 25 20 2/7 - نرم افزار فراهم است .
سئوال دوم تحقيق عبارت بود از اينکه آيا وضعيت موجود شاخص هاي فرهنگ سازماني دانشگاه براي استقرار مديريت دانش مناسب است ؟ درصد پاسخ به گويه ها (سئوالات ) مرتبط با اين عامل در جدول (٢) ارائه شده است .