Abstract:
هدف تحقیق حاضر، تبیین نقش برنامه های آموزشی دانشگاه مازندران در پرورش ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان بوده است؛ بر این اساس، از جامعه آماری 2601 عضوی دانشجویان سال آخر دانشگاه مازندران، تعداد 335 نفر از طریق روش های نمونه گیری گروه بندی شده و تصادفی انتخاب شدند و سپس با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مستندات، مصاحبه و بویژه پرسشنامه با ضریب پایایی 9/ 0، به استخراج مدل معادله ساختاری مربوط اقدام، و با استفاده از آزمون های آماری تکمیلی آلفا کرونباخ، فریدمن، و همبستگی، به تحلیل فرضیات پرداخته شده است. یافتهها نشان دادهاند که هر پنج متغیر: تاسیس و اداره کردن یک کسب وکار، ریسک پذیری، خلاقیت و نوآوری، فرصت شناسی و استفاده از آن و بالاخره سایر متغیرها، ضمن تایید کلیت مدل احصا شده، هر کدام با شدت و ضعف خاص خود، هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و تعاملی، بر عملکرد برنامه های آموزشی تاثیرگذار بوده اند.
The goal of this research was investigation and explanation of Structural Equation Model of Educational Programs performance of Mazandaran University for nurturing students’ Entrepreneurial Specifications. Based on this، the literature of entrepreneurship in general and nurturing students by Educational Programs in particular was reviewed. The statistical population consisted of 335 elements that were chosen through both stratified and random sampling methods. Data collection instruments were Documents and Questionnaire specially، with reliability of 0.90 as non-experimental survey research. The statistical tests were Alpha Cronbach، Friedman، Correlation، and interactional Regression among variables (direct and indirect effects) in the format of Path Analysis using SPSS and Lisrel. The results of research state that the generality of model is confirmed، and all five variables of Educational Programs performance include Establishment and Administration of a business، Risk Taking، Creativity and Innovation، Cognition of Opportunities and utilization of them، affected and explained Educational Programs performance directly، indirectly and also internationally. Based on the direct relationship coefficients of Structural Equation Model، the Fifth variable (0.80) affected Educational Programs performance more than others، and from this viewpoint، variables of Second (0.79)، First (0.70)، Third (0.70) and Forth (0.68) were in next rating، respectively. Finally، discussion، summary of implications for managers، and directions for further work are included
Machine summary:
تبيين مدل معادله ساختاري عملکرد برنامه هاي آموزشي دانشگاه مازندران در پرورش ويژگيهاي کارآفرينانه دانشجويان The Explanation of Structural Equation Model of University of Mazandaran Educational Programs Performance (UMZEPP) For Nurturing Students’ Entrepreneurial Characteristics تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/٤٠/٢٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٢/٤٩/٢٢ دکتر حسنعلي آقاجاني * کريم کياکجوري ** دکتر فروغ رودگرنژاد *** هدف تحقيق حاضر، تبيـين نقـش برنامه هاي آموزشـي دانشـگاه مازنـدران در پرورش ويژگيهاي کارآفرينانه دانشجويان بوده است ؛ بر اين اساس ، از جامعه آمـاري ١٦٣١ عضــوي دانشــجويان ســال آخــر دانشگاه مازندران ، تعداد ٩٩٥ نفر از طريـق روش هاي نمونه گيري گروه بنـديشـده و تصــادفي انتخــاب شــدند و ســپس بــا جمع آوري داده هاي مورد نياز با اسـتفاده از ابزارهــاي مســتندات ، مصــاحبه و بــويژه پرسشنامه با ضريب پايايي ٣/٣، به استخراج مدل معادله ساختاري مربـوط اقـدام ، و بـا استفاده از آزمون هاي آمـاري تکميلـي آلفـا کرونباخ ، فريدمن ، و همبستگي، بـه تحليـل فرضيات پرداخته شده است .
Rasheed استعدادهاي بالقوه شان آگاهي يابند و با يادگيري مهارت ها، براي زندگي بهتر در آينده آماده شوند (کاشيک ١، ٦٤٤٢)؛ بنابراين ، با جمع بندي مطالب ارائه شده ، فرضيه اصلي تحقيق عبارت است از: متغيرهاي تأسيس و اداره کردن يک کسب وکار، ريسک پذيري، خلاقيت و نوآوري، فرصت شناسي و استفاده از آن و بالاخره ساير متغيرها، تبيين کننده عملکرد برنامه هاي آموزشي دانشگاه مازندران در پرورش ويژگيهاي کارآفرينانه دانشجويان هستند.