Abstract:
برند یک متن نوشتاری، صوتی، تصویری یا ترکیبی از این سه بازتاب است که ذهن و نگاه خریدار یا مصرف کننده یا فهرستی از ذینفعان را به طرف کالا یا تولیدکننده یا توزیع کننده مشخص و معینی، جلب کند. برای جذاب کردن و مشخص ترکردن برند و افزایش تاثیر آن بر خریداران، علاوه بر متن کوتاه و موثر یا تصویر گویا و معنادار گرافیکی از تاثیرات صوتی مانند بیان جمله یا به کارگیری آهنگ و موسیقی نیز استفاده میشود. به طور کلی در برندسازی و بازاریابی نوین تلاش میشود که توجه به برند آنقدر مستحکم و پایدار باشد که توجه و ذهن خریدار و مصرف کننده را به سایر برندهای رقیب کم کند و نهایتا سایر برندها برای مشتریان آنها بی اهمیت شمرده شوند. این مقاله با هدف ارتقای آموزشی و بهره گیری از روش توصیفی در به کارگیری دستور برند که همزمان با حرکت شتابان مصرف کالاهای مصرفی در کشورهای پیشرفته استحکام یافت، ارایه شده است.
در این مقاله که با روش توصیفی تدوین یافته، مبرهن شد که برندسازی در اصل واکنشی بود به فراوانی کالاهای مشابه که کار انتخاب را برای خریدار مشکل میساخت و عملا خریدار را ملزم میساخت که قبل از تصمیم برای انتخاب و خرید، تفاوت میان کالاهای مشابه را به خوبی شناساییکند. نتایج عمده برندسازی در این مبحث به عواملی چون نیاز بهرفع کمبود کالا در بازار، تامین نیاز خریدار، تداوم حضور و بقای تولیدکننده، کندی در نوآوری عرضه کالاهای جدید، تشابه فراوان در کالاهای عرضه شده، عرضه بیش از نیاز کالا و در نتیجه گسترش و شدت یافتن رقابت، تشکیل و قدرتگیری و رشد شبکه های توزیع کالا و تاثیر آنها بر روند نفوذ کالا در بازار و فرسایش قیمتهای رقبا در پایانه های فروش جواهرات، سنگهای گرانبها و زیورآلات، اشاره دارد.
Machine summary:
"یکی از روشهایی که برندسازی نامی را جهانی سازد که فراملیتی باشد و متعلق بهفرهنگ خاصی بهنظر نرسد این است که در طرح معماری برند، برای هر کشور محصولات خود با قیمتهایی که در بازار آن کشور معنادار باشند، عرضه شده و برنامهها و خدمات با شرایط فرهنگی و اجتماعی هر کشور هماهنگ باشند.
آیا بهجرات میتوان ارتباطی میان این برندها و هویت صاحبانشان که اسم خود را روی محصول یا خدمات خود گذاشتهاند، شناسایی کرد؟ و حتی گفت تعهد هر برند برای خودش دارای شخصیت و شناسنامهای پایدار است؟ تجربه برند (Brand Experience): بهکارگیری تجربیات و بهرهبرداری از انتقال تجربه در مسیر تصمیمگیری بسیار مفید و موثر است.
تحقیقات بازاریابی در محصول جواهر و زیورآلات باید قادر باشد این محصولات را در قالب یک برند برای عرضه به بازار با توجه بهمولفههای زیر معرفیکند: - تنظیم مساله تحقیق در حوزه جواهرات - تعیین طرح تحقیق در فضای زیورآلات - تعیین روش گردآوری اطلاعات - طراحی فرمهای گردآوری اطلاعات - نمونهگیری و دادههای میدانی - گردآوری اطلاعات و ساماندهی آن - پردازش و تجزیه و تحلیل دادهها - تفسیر اطلاعات و نتیجهگیری - تدوین گزارش تحقیق علمی، پژوهشی مسیر شما اینگونه طراحی شده تا از مشتری، رقابت، محیط و جایگاه برند آغازکنید تا بهمفاهیم نوین از برند برسید.
کارآفرینی در عرصه تمایل یا تقابل برندسازی جواهرات اعتقاد رایج میان بیشتر مدیران شرکتهای بزرگ این است که تبلیغات، نقشمحوری در ساخت برند نوین ایفا میکند؛ در حالی که توسعه و حفظ یک برند قوی در عرصه کارآفرینی بهمعنی واقعی کلمه نیازمند تفکری راهبردی و پویاست تا بتواند بهطور جدی بهوعدههای داده شده بهمخاطب، مشتری، همکار و شرکت بهطور پایدار وفادار بماند."