Abstract:
هیوم معتقد است ، هم در اخلاق و هم در زیبایی شناسی ، ذوق و نه عقـل می توانـد زیبایی و زشتی و فضیلت و رذیلت را دریافـت کنـد. از سـوی دیگـر، وی صـریحا فعالیت عقل را بـرای داوری هـای ذوقـی (هـم در حـوزه اخـلاق و هـم در حـوزه زیبایی شناسی ) ضروری می دانـد. بـا بررسـی آرای هیـوم در مـورد ذوق مشـخص می شود که علی رغم اینکه ذوق عامل اصلی در حوزه اخلاق و زیبایی شناسی است ، اما فرآیند ادراکی در انسان پیش شرط فرآیند عاطفی است . در واقع ، انسان باید ابتدا به طور عینی و دقیق به شناخت امور به صورت تصوری پرداختـه و سـپس بـه آن واکنش ذوقی یا عاطفی نشان دهد. برای اینکه احکام احساسی و ذوقی ما عینـی و کلی باشد، تثبیت دیدگاهی دقیق و مناسب ضروری است
Machine summary:
بـدین ترتیـب مشـخص می شـود کـه عقـل در مقـام راهنمـای مـا در اسـتدلال هـای علـی ، بـه معنـای قـوه ذهنـی نیسـت ، بلکـه بـه معنـای انتقال های عادتی است : عادت ، راهنمایی بزرگ بـرای زنـدگی انسـان اسـت ، همـان اصـلی کـه تجربـه را برای مـا مفیـد می سـازد و بـه مـا می آمـوزد کـه در آینـده نیـز انتظـار وقـوع همــان زنجیــره از حــوادثی را داشــته باشــیم کــه در گذشــته رخ داده اســت .
) وقتـی هیـوم ادعـا می کنـد کـه عقـل نمی توانـد فضـیلت و رذیلـت یـا زیبـایی و زشـتی را تشخیص دهد، آیا مراد او از عقل ، عقل تأملی است یا عقل تجربی و یا هر دو؟ عقل تأملی به معنای فهـم مجـرد کـه بـا نسـبت هـای میـان تصـورات یـا بـا امـور مجـرد و غیر واقع سـر و کـار دارد هرگـز نمی توانـد مـا را بـه انجـام عمـل یـا دوری از آن تحریـک کنـد.
امـا همـان گونـه کـه بیـان شـد، هیوم معتقـد اسـت زیبـایی و زشـتی هماننـد فضـیلت و رذیلـت تنهـا بـه احساسـات مـا اشـاره می کنند و نمی توانند صادق یا کاذب باشند.
I, p ,١٨٨٨ ,Hume) پس همواره قبل از اینکه ذوق بـه تصـورات حاصـل شـده واکـنش نشـان دهـد بایـد بررسـی شود که آیا تصور مورد نظـر در فرآینـدی دقیـق و صـحیح بـرای مـا حاصـل شـده اسـت یـا نـه .
p ,٢٠٠٧ ,Hume) در واقع عقـل و ادراک عقلـی در ایـن حـوزه نیـز سـبب می شـود کـه مـا تصـوری کامـل و دقیق از اعیان مورد نظر خود داشته باشیم و به نمود لحظه ای آنها اکتفا نکنیم : در شــکل مشــابهی زیبــایی بیرونــی صــرفا بــه واســطه لــذت مشــخص می شــود.