چکیده:
تصمیم دربارۀ کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهمترین تصمیمهایی است که فراروی مدیران قرار دارد. تصمیم دربارۀ توزیع کالا بر سایر تصمیمهای بازاریابی تأثیر مستقیم میگذارد. نبض شرکت در دست شبکة توزیع و فروش آن است، اما اغلب شرکتها به کانالهای توزیع کالاهای خود توجه کافی ندارند و این امر گاه عواقب زیانباری برای آنان به دنبال دارد. از اینرو، احتیاج به همکاری نزدیک و انتخاب درست شرکتهای پخش در کانالهای توزیع و حفظ همکاری بلندمدت، اهمیتی دوچندان پیدا میکند. هدف این تحقیق بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در حفظ و تداوم همکاری توزیعکننده- عرضهکننده از دیدگاه عرضهکننده است. جامعة آماری این تحقیق شامل عرضهکنندگان محصولات مواد غذایی است. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتههای مطالعه حاکی از این است که عواملی نظیر تعهد، ارتباطات، عملکرد، رضایت و اعتماد از جمله عوامل مؤثر در حفظ و تداوم همکاری تولیدکننده- توزیعکننده است و تأثیر مثبتی بر حفظ همکاری در شبکة توزیع دارد.
خلاصه ماشینی:
"بیان مسئله باوجود مطالعات متعدد در حوزة کانال های توزیع ، تاکنون تعداد کمی مطالعات تجربی و میدانی در حوزة زنجیرة عرضه و بازاریـابی صـنعتی در زمینـة معیارهـای حفـظ همکـاری عرضـه کننـده ـ توزیع کننده صورت گرفته است که در این مطالعـات انـدک نیـز معمـولا، بـه یـک سـری نتـایج توصیفی و مفهومی پرداخته شده که عمدتا متمرکز بر اعتماد و تعهد است .
تحلیل عاملی اکتشافی مرتبة اول مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق متغیر عدد KMO و عدد آزمون بارتلت نام عامل های به دست آمده به ترتیب اهمیت در واریانس تبیین شده درصد واریانس تبیین شده تعهد Sig=0/000 KMO=0/754 تمایلات و احساس مثبت (٣٩/٦)، همکاری بلندمدت (٢٣/٨)، حمایت از یکدیگر (١٧/٥)، پای بندی به شریک (١٣/٢) 80/7 ارتباطات Sig=0/000 KMO=0/789 استراتژی ارتباطی (٣٠/٥)، توانمندی فناوری اطلاعات (١٨/٧)، محتوا و کیفیت اطلاعات (٢٢/٤) 79/6 عملکرد .
تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق متغیر شاخص مقدار t بار عاملی تمایلات و احساس مثبت 22/78 0/32 تهد همکاری بلندمدت 10/9 0/80 ع حمایت از یکدیگر 9/88 0/91 پای بندی به شریک 11/96 0/70 راهبرد ارتباطی 9/29 0/71 اتاطات توانمندی فناوری اطلاعات 10 0/82 رب محتوا و کیفیت اطلاعات 4/2 0/34 اطلاعات و سیستم های قابل اطمینان 10/91 0/73 علکد عملکرد غیرمالی 4/1 0/22 مر عملکرد مالی 10/2 0/90 ضات رضایت اجتماعی 3/57 0/22 ری رضایت اقتصادی 9/87 0/93 اعتاد خیرخواهانه 4/72 0/40 م شایستگی و تخصص 10/75 0/92 حفظ هکای سرمایه گذاری مشترک و راهبردی 7."