چکیده:
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی مستقر در شهر تبریز از طریق مدل تحلیل شکاف مبتنی بر دیدگاه کاربران با استفاده از ابزار لایبکوال است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. تعداد کتابخانههای عمومی مورد مطالعه در این پژوهش 19 کتابخانه است. در زمان انجام پژوهش، تعداد اعضای کتابخانههای عمومی مستقر در شهر تبریز 46 هزار نفر بود که با مد نظر قرار دادن ضریب خطای 5 درصد، 381 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که با افزایش میزان دقت، 450 نفر از اعضای کتابخانهها به صورت نمونۀ تصادفی برای پژوهش انتخاب گردید. پس از حذف پرسشنامههای ناقص، تعداد 414 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور انجام تحلیلهای آماری از آزمونهای U من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران از کتابخانهها در تمام موارد از سطح حداقل مورد انتظار آنها فراتر است؛ اما هنوز حداکثر سطح مطلوبیت مورد نظر کاربران را فراهم نکردهاند. همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش و امتیازات تعلقیافته از سوی کاربران، بخش منابع کتابخانهها نسبت به سایر بخشها ضعیفتر است. قویترین بخش کتابخانهها مربوط به حوزۀ وجود کارکنانی با برخورد مؤدبانه میباشد. در این پژوهش فرض تفاوت معنیداری بین حداکثر و حداقل سطح انتظار کاربران از کتابخانه با سطح کیفی خدمات ارائه شدۀ فعلی مورد تأیید قرار گرفت. اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مدیران و مسئولان کتابخانههای عمومی این شهر را در ارتقای کیفیت خدمات یاری رساند. همچنین برای رفع شکاف بین حداکثر مطلوبیت کیفیت خدمات با سطح واقعی که در حال حاضر ارائه میشود میتوان با برنامهریزی و آسیبشناسی دقیقتر- به تفکیک هر کتابخانه- اقدام نمود.
خلاصه ماشینی:
com تاریخ دریافت : ١٣٩١/٧/٢٣؛تاریخ پذیرش : ١٣٩١/١١/١٧ چکیده هدف : هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی مسـتقر درشـهر تبریـزازطریـق مـدل تحلیل شکاف مبتنی بردیدگاه کاربران بااستفاده ازابزار لایب کوال است .
کتابخانه های عمومی ،کیفیـت خـدمات ، تحلیـل شـکاف ، کـاربران ، تبریـز،مـدل هـای ارزیـابی ، لایب کوال تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه هایعمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی - پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ٢٠،شمارة ٤،پیاپی ٧٩،زمستان ١٣٩٣ Vol. 20, No. 4, Successive No. 79 winter 2014 ص ص ٦٨٥-٧٠٧ Pp. 685-707 نمایه شده در ISC,SID و MagIran Indexed in ISC, SID & MagIran مقدمه کتابخانـه هـای عمـومی سـهم عمـده ای را در بـالا بـردن سـطح دانـش اجتمـاع و شـکوفایی استعدادهای افراد یک جامعه دارندو سنگ بنای توسعۀ فرهنگـی، اجتمـاعی و سیاسـی محسـوب می شوند.
بدین ترتیب آگاهی از نیازهـای کـاربران ایـن نـوع از کتابخانـه هـا بـه منظور افزایش میزان کیفیت خدمات امری بدیهی بوده و کتابخانه های عمومی بـه عنـوان یکـی از شریان هـای اثرگـذار بخـش فرهنـگ جامعـه بـرای ارائـه خـدمات باکیفیـت و مناسـب بـه جامعـۀ استفاده کننده لازم است از نیازهای کاربران خود اطلاع داشـته باشـند.
لازم به ذکـر اسـت کـه استفاده از مدل تحلیل شکاف و سایر مدل های مشابه در زمینۀ بررسی نوع خـدمات و میـزان ارائـه آنهاو در واقع فاصلۀ خدمات دریافتی باخدمات قابل ارائه محدود به کتابخانه های عمـومی نبـوده وپژوهشگران مختلفی ازجملـه بابـاغیبی وفتـاحی (١٣٨٧)،حریـری وافنـانی (١٣٨٧)،تامسـون ، کریلیـدو وکـوک ١ (٢٠٠٨)،کــوک وهیلـث ٢(٢٠٠١)،بــوث (٢٠٠٣)،وشـدلوک ووالتـون ٣ (٢٠٠٤) پژوهش هایی رادراین زمینه انجام داده اند که مؤید این مسأله است .