چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی اتحادهای استراتژیک در توسعه گردشگری ورزشی استانهای شمالی ایران (مازندران، گلستان و گیلان) بود. بدینمنظور، 118 آزمودنی (20 متخصص مدیریت ورزشی و 98 نفر از روسا، معاونین و کارشناسان دانشگاهها، ادارات کل تربیتبدنی، میراث فرهنگی و شهرداری سه استان) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتهها نشان داد اتحاد مدیریت دانش، اتحاد سرمایهگذاری، اتحاد پژوهش و توسعه، اتحاد مدیریت و اتحاد ساختاری، بهترتیب از بالاترین اهمیت در توسعه گردشگری ورزشی برخوردار هستند. بهطورکلی، تشکیل اتحادهای استراتژیک در توسعه گردشگری ورزشی، بهویژه در مناطقی که از نظر جاذبههای طبیعی گردشگری قوی هستند، مهم بوده و لزوم توجه ویژه به این امر را نشان میدهد.
The purpose of this study was Identify of Strategic alliances in developing sport tourism in Iranian Northern provinces (Mazandaran,Golestan and Guilan). Therefore 118 subjects (20sport management experts, 98 Chairman, assistants and experts of universities, administrations of physical education, cultural heritage and municipalities of three provinces) were selected as the sample. Findings showed that the alliance of knowledge management, investment union, R & D alliance, alliance of management, the structural alliance, respectively have the most importance in developing sport tourism. Totally, making of the Strategic alliances in developing sport tourism, Specially in areas which are vigorous in natural tourist attractions, is important and it shows necessity of special attention to this matter.
خلاصه ماشینی:
Knowledge Management Alliance واقعیت سرچشمه میگیرد که دانش، در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی میشود (اسپنسر، 2007).
پژوهشهای مختلفی به بررسی تأثیر تشکیل اتحادهای استراتژیک در حوزههای مختلف و حوزۀ گردشگری انجام شده که به نتایج ارزشمندی نیز دست یافتهاند؛ بهعنوانمثال، ایرلند (2002) در پژوهشی نشان داد که در شکلگیری اتحادهای پژوهش و توسعه، دو انگیزۀ اصلی وجود دارد که عبارتند از: ایجاد ارتباطات عمودی و بهدستآوردن منابع انسانی متخصص (ایرلند، 2002، 243).
نتایج درمورد مهمترین حوزههای اتحاد استراتژیک مؤثر در توسعۀ گردشگری ورزشی نشان داد که از دیدگاه آزمودنیهای پژوهش، بهترتیب اتحاد مدیریت دانش (22/4=µ)، اتحاد سرمایهگذاری (04/4=µ)، اتحاد پژوهش و توسعه (99/3=µ)، اتحاد مدیریت (96/3=µ) و اتحاد ساختاری (89/3=µ) از بالاترین اهمیت در توسعۀ گردشگری ورزشی برخوردار هستند.
در پژوهشی که در چین صورت گرفت مشخص شد که در بین شرکتهای چینی از سال 1997 تا 2003، حدود 80 اتحاد پژوهش و توسعۀ بینالمللی شکل گرفته که تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این اتحادها نشان میدهد که در شکلگیری اتحادهای پژوهش و توسعه، دو انگیزۀ اصلی وجود دارد که عبارتند از ایجاد ارتباطات عمودی و بهدستآوردن منابع انسانی متخصص.
Motive, form and function of international R&D alliances: Evidence from the Chinese IT industry.
Digman, learning: The interface of quality management and strategic alliances, International Journal of Production Economics, 114(2), 820-829.