چکیده:
هدف ازاین تحقیق، مقایسه میزان یادگیری سازمانی در باشگاه های ورزشی شهر اصفهان براساس استاندارد ایزو 9000 بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان چهار باشگاه ورزشی شهراصفهان - فولاد مبارکه سپاهان، ذوب آهن (دارای گواهینامه استاندارد ایزو 9000) و فولاد ماهان، گیتی پسند (فاقد گواهینامه استاندارد ایزو 9000) بودند که از بین آن ها 159 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته¬ها نشان دادند که بین میزان یادگیری سازمانی در باشگاه های ورزشی دارا و فاقد ایزو 9000 تفاوت معنا¬داری وجود دارد .میزان یادگیری سازمانی باشگاه¬های ورزشی دارای ایزو 9000، بیشتر از باشگاه¬های ورزشی فاقد ایزو 9000 است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در باشگاه¬های ورزشی دارای ایزو، توجه بیشتری به مباحث یادگیری و حمایت از تفکرات جدید و خلاقانه شده است.
The purpose of this research is to compare organization learning in the sport clubs of Isfahan based on ISO 9000. The research method is field-descriptive survey. The research population includes all employees of four Isfahan Sports Clubs - Sepahan, Zob Ahan (having ISO 9000 standard license) and Foolad Mahan, Giti Pasand (not having ISO 9000 standard license) - and the total number. Statistical sample included 159 people. Results showed that there is a significant difference between organizational learning in sports clubs with ISO 9000 and those without ISO 9000. Organizational learning in a sports club with ISO 9000 is more than sports clubs without it. The results indicate that the sport clubs with ISO 9000 pay more attention to issues of learning and supporting new and innovative thinking.
خلاصه ماشینی:
گومژ و همکاران (2005) یادگیری سازمانی را Jiang & Li Bhatnagar Yukl Gomez به عنوان قابلیت خلق، کسب، انتقال و یکپارچه سازی دانش و اصلاح رفتار سازمان برای انعکاس وضعیت جدید با دیدگاه بهبود عملکرد در رفتار سازمانی معرفی کردهاند.
باشگاههای ورزشی نیز به عنوان بخشی از سازمانهای ورزشی، یکی از ارکان مهم اشاعه ورزش بین افراد هر جامعهای، میباشد و نقش مهمی در عمومی کردن ورزش، ارتقای سطح ورزش و سلامت، توسعه پایدار و سرافرازی کشور، ایجاد انگیزه و جذب جوانان به ورزش قهرمانی و تربیت ورزشکار دارند و همانند دیگر سازمانها، در راستای دستیابی به اهداف سازمانی خود، نیازمند یادگیری مستمر در تمام سطوح کاری سازمان است (شفایی، 1380).
(رجوع شود به تصویر صفحه) طبق نتایج حاصله تی مشاهده شده در سطح 05 / 0 = α تفاوت معناداری را بین میانگین میزان یادگیری سازمانی و مؤلفههای تعهد مدیریت، فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچهسازی دانش در باشگاههای ورزشی دارای ایزو 9000 و فاقد ایزو 9000 نشان میدهد.
بنابراین، تفاوتی که در بین باشگاه های ورزشی دارای ایزو و فاقد ایزو در یادگیری سازمانی به وجود آمده، می تواند ناشی از این باشد که باشگاههای ورزشی دارای ایزو 9000 (باشگاه سپاهان و ذوب آهن) از قدمت و سابقه بیشتری نسبت به Conti Stata Paulo Van Veer le باشگاههای ورزشی فاقد ایزو 9000 (گیتی پسند و فولاد ماهان) برخوردار بوده، به همین دلیل احتمال دارد در سیستمهای ارزیابی سازمانی توانایی بیشتری را داشته باشند.
در این پژوهش مشخصشد که میزان یادگیری سازمانی در باشگاههای ورزشی که دارای گواهینامه ایزو 9000 هستند، بیشتر از سایر باشگاههای فاقد ایزو 9000 است.