چکیده:
تسهیم دانش یکی از اساسی ترین گام ها در فعالیت های مدیریت دانش است . به منظور دستیابی به تسهیم موثر دانش ، باید کارگران را تشویق کنیم تا دانش خودشان را تسهیم کنند. برای حفظ رقابت در بازار کار دانش و تخصص سازمانی باید به اشتراک گذاشته شود تا بتوان بهره وری سازمان را افزایش داد. باوجود این ، اعمال موفقیت آمیز این تشویق بسیار چالش برانگیز است . این مقاله انگیزاننده های تسهیم دانش و بهره وری سازمانی ناشی از آن را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی است . به منظور جمع آوری اطلاعات هم از مطالعات میدانی و هم از مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است . برای مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش از مطالعات کتابخانه ای و برای دستیابی به هدف پژوهش از مطالعات میدانی استفاده شده است . داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نمونه آماری تحقیق شامل ١٢١ کارمند در شرکت مس کرمان بود. داده ها از طریق همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس و آزمون شفه با استفاده از نرم افراز ٢٠ SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل نشان داد که رفتار تسهیم دانش از طریق ابعاد "فرهنگ سازمانی " (یعنی حمایت مدیریت ، سیاست پاداش و اعتماد به کارکنان ) و "ویژگیهای فنی سیستم "(یعنی کیفیت سیستم و کیفیت خدمت ) برانگیخته میشود و تسهیم دانش با بهره وری سازمانی دارای رابطه مثبت و معنیداری است . نتایج همچنین نشان داد که عامل اعتماد به همکاران ازنظر تاثیر بر رفتار تسهیم دانش دارای بالاترین اولویت است که این خود نشان میدهد که اگر کارکنان به یکدیگر اعتماد داشته باشند دانش خود را به اشتراک خواهند گذاشت و درنهایت بهره وری سازمان افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد که رفتار تسهیم دانش از طریق ابعاد "فرهنگ سازمانی " (یعنی حمایت مدیریت ، سیاست پاداش و اعتماد به کارکنان ) و "ویژگیهای فنی سیستم "(یعنی کیفیت سیستم و کیفیت خدمت ) برانگیخته میشود و تسهیم دانش با بهره وری سازمانی دارای رابطه مثبت و معنیداری است .
برای مثال ، زمان و انرژی ای که برای تسهیم دانش مورد نیاز است یا وجود منابع متناهی (داونپورت و پراسک ، ١٩٩٨ ؛ گلدمن و دار، ١٩٩٨ ؛ 1 -Wenger, McDermott, & Snyder 2 -Hinds, Patterson, & Pfeffer 3 -Davenport & Prusak 4-Zack ; Gold, Malhotra & Segars 5-Alavi &Leidner ; Davenport &Prusak ; Gold et al; Goodman & Darr 6- Hansen ; O’Dell & Grayson ; Szulanski, 1996 7 -Alavi & Leidner ; King et al 8- King, Marks & McCoy 9 -Ba, Stallaert & Whinston ; Huber, 1982 ; Zack, 199.
٨سو، دیوینی و میدلی ٩ (٢٠٠٢) معتقدند که فقدان انگیزه های لازم 1) Davenport & Prusak ; Goodman & Darr ; Szulanski 2)Wang & Noe 3) Bartol & Srivastava 4)Hendriks 5)Stevens, Millage & Clark 6) Boland & Tenkasi 7) Davenport & Prusak ; Hendriks 8) Davenport & Prusak 9) Soo, Devinney & Midgley مانعی برای تسهیم دانش به شمار می رود.
حمایت مدیرت همچنین 1 )Goodman & Darr 2) Davenport & Prusak 3 )Kettinger & Lee 4) Parasuraman, Zeithaml & Berry 5) Delong & Mclean 6) Maier, 2002 7) Turban, McLean & Whetherbe 8) Davenport & Prusak ; Gold et al 1 به عنوان یک شاخص اجتماعی مهم برای تسهیم دانش به شمار میرود (ال-بوساایدی ، .