چکیده:
این مقاله در پی شناسایی و ارزیابی ابعاد بازارگرایی در صنعت بانکداری کشور با تاکید بر نقش نیروی انسانی در تحقق آن است . به منظور دستیابی به این هدف ، پژوهش پـیش رو در دو مرحله اجرا شده است . در مرحلة اول با بهره گیری از نظـر کارشناسـان بازاریـابی و مـدیریت منابع انسانی و افراد شاغل در صنعت بانکداری ، تلاش شد ابعاد بـازارگرایی بـا محوریـت منـابع انسانی در صنعت بانکداری کشور شناسایی شود. در مرحلة دوم و بر اساس پیمـایش کمـی ، بـه آزمون مدل توسعه داده شده در مورد مطالعه (بانک ملت ) پرداخته شد. نتایج این مطالعه نشان داد مدل بازارگرایی در صنعت خدمات بانکداری با تاکید بر نقش منابع انسانی در تحقـق آن ، از سـه بعد اصلی ، شامل رفتار هوشمند، پاسخ هوشمند و سیستم ها و بخش های هماهنگ ، شکل گرفته است . بر این اساس ، نیروی انسانی بانک ها یکی از عناصر و مولفه های اصلی در رفتـار و پاسـخ هوشمندانه به نیازهای بازار به شمار می رود و برای ایفای نقش مـوثرتر آنـان ، بایـد بخـش هـا و سیستم های هماهنگی در درون بانک ایجاد کرد.
خلاصه ماشینی:
"ابعاد بازارگرایی شناسایی شده بر مبنای کدهای نهایی بازارگرایی کدهای نهایی منبع معتبر برای ارائة پیشنهادها، خواسته ها و نیازهای مشتریان به مدیریت بانک اصلی ترین مسیر ارتباطی میان مشتریان و بانک نقش نیروی انسانی در آگاهی از نیازهای فعلی مشتریان نقش نیروی انسانی در پیش بینی نیازهای آیندة مشتریان نقش نیروی انسانی در تحلیل وضعیت بازار رفتار هوشمند نقش نیروی انسانی در تحلیل وضعیت رقبا (کسب و انتشار هوشمندی ) نقش نیروی انسانی در شناخت قوت ها و ضعف های داخلی بانک نقش نیروی انسانی در پرکردن شکاف میان مدیران بانک و مشتریان نقش نیروی انسانی در اطلاع رسانی از خواسته ها، انتظارها و نیازهای مشتریان به مدیران بانک نقش نیروی انسانی در معرفی مشتریان ارزنده به بانک نقش نیروی انسانی در کمک به رفع نقص ها و محدودیت های بانک در خدمت رسانی به مشتریان نقش نیروی انسانی در معرفی و ارائة خدمات و محصولات بانک به مشتریان نقش نیروی انسانی در برقراری ارتباطات صمیمی با مشتریان و جلب اطمینان آنان نقش نیروی انسانی در جلب رضایت مشتریان با پاسخگویی رودرور به مشتریان پاسخگویی نقش نیروی انسانی در انتخاب بازارهای هدف مناسب نقش نیروی انسانی در طراحی و ارائة محصولات جدید منطبق بر نیازها و خواسته های مشتریان نقش نیروی انسانی در کمک به تصمیم گیری راحت تر مشتریان نقش نیروی انسانی در متمایزکردن محصولات با تأکید بر ارزش های مثبت و کلیدی محصولات بهره مندی از سیستم های یکپارچة پشتیبان در بانک در راستای بازارگرایی سیستم ها و بخش های هماهنگی و تداخل نکردن بین اقدام ها، کارکنان و بخش های بانک هماهنگ بهره مندی از سازوکارهای مشخص و از پیش تعریف شده برای دریافت اطلاعات و نظر افراد تحلیل داده های کمی این بخش به گزارش نتایج تحلیل داده های کمی در مرحلة دوم پژوهش می پردازد."