چکیده:
این مقاله براساس دیدگاه ارتباطی مزیت رقابتی تدوین شده است. در این دیدگاه مزایای رقابتی نه تنها از منابع سطح شرکت بلکه از ظرفیتهایی که تقلید از آن سخت است و در روابط پویا عجین شده است، نشأت میگیرد. هدف اصلی تحقیق بر تحلیل و کمیسازی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بیرونی بر کسب مزیت رقابتی سازمان میباشد. در این راه با بررسی گسترده ادبیات موضوع، مدل مفهومی اولیه تدوین شد. این مدل مفهومی در شرکتهای صنعت رنگ و رزین مورد مطالعه قرار گرفت و دادههای مورد نیاز با پرسشنامه از مدیران ارشد مرتبط و اعضای هیأت مدیره این شرکتها جمعآوری شد. با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلههای ساختاری به تحلیل تجزیه و تحلیل نتایچ پرداخته شد. نتایج نشان از نقش اندازه شرکت در نوآوری شرکت دارد. سرمایه اجتماعی بیرونی تأثیر بهسزایی بر مزیت رقابتی سازمان دارد. علاوه بر این بعد ساختاری مؤلفه سرمایه اجتماعی بیرونی بهعنوان مهمترین و مؤثرترین بعد بر ابعاد مزیت رقابتی و بعد انعطاف استراتژیک بهعنوان تأثیرپذیرترین بعد مزیت رقابتی از سرمایه اجتماعی بیرونی شناخته شدند. بعد شناختی از ابعاد سرمایه اجتماعی بیرونی کمترین تأثیر را بر مزیت رقابتی داشته است. به نظر میرسد توجه به روابط شخصی گرمی، ارتباط کاری متنوع و زیاد و همکاری تنگاتنگ با گروههای کاری در مجموعه صنعت مهمترین ابزار برای رسیدن به نتایج مورد نظر سازمانی باشند.
خلاصه ماشینی:
"٥- نتیجه گیری و پیشنهادها همانطور که در آزمون های استنباطی آماری دیده شد، تأثیر اندازه شرکت ها در این صـنعت بـر ابعادی چون ساختاری ، شناختی و رابطه ای در مؤلفۀ شبکه اجتماعی وجود ندارد، از طرفـی در مورد ابعاد عملکردی و انعطاف استراتژیک از ابعاد مزیت رقابتی نیز همین گونه اسـت ، امـا در بین این شرکت ها، به خصوص شرکت های بزرگ - بیش از ١٥٠ نفر کارگر- بعـد نـوآوری از رقم بالایی از نوآوری برخوردار است که با توجـه بـه سـؤالات پرسـیده شـده (محصـولات و فرایندهای خلاقانه تر نسبت به رقبـا و تمایـل بـه رهبـری صـنعت در نـوآوری محصـولات و فرایندها و انطباق با تکنولوژیهای جدید) میتواند نشانگر این موضوع باشـد کـه خلاقیـت و استفاده از تکنولوژی برتر برای تولید محصول جدیـد در ایـن صـنعت ، نیازمنـد هزینـ ی بـالا میباشد، چرا که شرکت های بزرگ میانگین بالاتری در این زمینه کسب کـرده انـد و همچنـین نوآوری در این صنعت بر محوریت تکنولوژی میباشد.
در رویکرد عملیتر میتوان گفت برای نوآوری در این صنعت یا باید شـرکت خـود را بـه سطح شرکت های بزرگ برساند و از مزیت های اندازه بـزرگ کـه یکـی از آن پیشـرو بـودن و نوآوری است استفاده کند و یا بر اساس مقدار ضریب تأثیر و معناداری استخراج شده از مـدل تحلیل مسیر تحقیق حاضر، به دنبال ایجاد و تقویت ابعاد ساختاری سرمایه اجتمـاعی بیرونـی خود باشد؛ برای این منظور توجه به روابط شخصی نزدیـک ، ارتبـاط کـاری متنـوع و زیـاد و همکاری تنگاتنگ با گروه ها و تیم های کاری در مجموعه ی صـنعت پیشـنهاد مـ گـردد ، البتـه همانطور که در ارقام ضریب تأثیر نیز مشخص بود این بعد از سرمایه اجتماعی در این صنعت بر ابعاد مزیت رقابتی تأثیر بسزایی دارد و توجه به شاخص های ذکر شده میتواند نتایج کلی یا همان مزیت رقابتی مناسبی برای شرکت ها ایجاد کند."