چکیده:
بکارگیری مدلهای رایج مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی، پاسخگوی سازمانهای پژوهشی نظامی در حوزههای مختلف منابع انسانی، مدیریت راهبردی، رهبری، فرهنگ و رفتار سازمانی و ساختار نیست و این سازمانها را با مشکلاتی مواجه میسازد. در این مقاله که مستخرج از پروژه پژوهشی است، با هدف بومیسازی معیارهای مدل تعالی مدیریت کیفیت اروپا EFQM) ([1] در سازمانهایپژوهشهای نظامی انجام شد و مبتنی بر آن مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید. پژوهش انجام شده براساس هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع پیماشی است. ابعاد مؤلفهها و شاخصهای مدل مفهومی با روایی بالایی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی معیارهای بومی شده در سازمانهای پژوهشی موردنظر نشان میدهد که در این میان رهبری و مدیریت بالاترین امتیاز و مدیریت منابع وشراکتها پایینترین امتیاز در بعد توانمندسازها را به خود اختصاص داده است. در بعد نتایج نیز معیار ارزشافزایی برای کاربران با بالاترین امتیاز و ارزشافزایی برای ذینفعان با پایینترین امتیاز را کسب کرده است.
خلاصه ماشینی:
"بـا توجه به جواب پرسشنامه و جدول بالا، به یک نمونه از نتایج اشاره میشود: ١- نقش محوری مدیران در هدایت راهبری سازمان ، توسعه مأموریت ، چشم انداز و تقویت فرهنگ و ارزش های اسلامی از نظر ٨٤ درصد خبرگان به عنوان یک عامل مناسب برای تعالی سازمان ، مورد تأیید قرار گرفته است .
هدف این پژوهش ارائه مدلی، پویا، وهدفمند برای تعالی و ارزیابی سـازمان هـای پژوهشـی نظامی براساس مدل EFQM بومی شده برای این سازمان ها است که این مهـم بـا انطبـاق دادن ویژگیهای سازمان های پژوهشی نظامی با معیارهای مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی صـورت پذیرفت .
١- حمایت از محققان و توانمند ساختن آن ها به منظور مدیریت کردن تغییرات ٢- تقویت فرهنگ پژوهش ، پژوهش و نوآوری در بـین محققـان بـه وسـیله مـدیران عـالی سازمان ٣- استفاده از تجارب بهترین هـا ، بـه منظـور بهـره بـرداری مشـترک و حصـول اطمینـان ز اقدام های انجام شده ٤- باز نگری و به روزرسانی راهبردهای پژوهشی براساس نیازها و محیط رقابتی جدید ٥- تشویق کارکنان به کار با یکدیگر در قالب گروه های کاری ٦- تشویق و تقدیر از کارکنان و توجه به آن ها در جهت توسعه و بکارگیری شایستگیهـای فردی، گروهی و سازمانی ٧- مدیریت کارآمد کارکاه ها، آزمایشگاه ها، تجهیزات و مواد به نحوی که موجب بهـره وری در انجام پروژه ها شود ٨- مدیریت صحیح اطلاعات و دانش در جهت شناسایی، کسب ، خلق ، توسعه و بکارگیری دانش ٩- اهتمام به ارتقای تحصیلی و آموزش های تخصصی به محققان ١٠- توجه روز افزون به جذب و نگه داشت محققان مستعد و توانمند در سازمان ٧- منابع [١] امیری م ."