چکیده:
براساس سند چشمانداز «ایران کشوری است دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم». با توجه به اینکه محور سند مذکور داناییمحوری است، در پژوهش حاضر برای محقق شدن این مهم، بخش علم و فناوری بر مبنای داناییمحوری، مورد پژوهش واقع شده و پژوهشگر به دنبال طراحی مدل استراتژیک داناییمحوری در بخش علم و فناوری در راستای سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران است. داناییمحوری متشکل از سه سطح انسان، سازمان و جامعه میباشد. هر یک از این سطوح دارای ابعاد جداگانهای است. برای هر یک از این ابعاد، شاخصهای سنجش پیشنهاد و برای شناسایی شاخصها، طی فرآیندی، شش گام برداشته شده است. نخست شاخصهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، مالی در مجموع 2100 شاخص شناسایی شد. پس از تجزیه و تحلیل، تعداد 1178 شاخص استخراج شد، سپس این شاخصها در20 گروه طبقهبندی و از بین این شاخصها تعداد 313 شاخص براساس شیوههای تحلیلی متمرکز بر معنا مورد توجه قرار گرفت. درنهایت با روش گروه کانونی از بین شاخصهای مورد نظر40 شاخص مربوط به دانایی محوری شناسایی و فراوانی هر یک اولویتبندی و براساس نتایج و یافتهها مدل پژوهش استوار شد. روش استفاده شده در پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوا، دلفی، مصاحبه و پرسشنامه است. پس از جمعآوری دادهها، نتایج آن مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت. براساس نتایج به دست آمده از پژوهش، انسان دانا، سازمان دانا و جامعه دانا، ابعاد اصلی مدل پژوهش را تشکیل میدهند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢ مقایسه جوامع سرمایه محور و داناییمحور (تهیه توسط محقق ) ردیف نوع سرمایه محور دانایی محور 1 کارکنان صنعتگران دانشگران 2 تغییرات انطباق با تغییر پیش بینی تغییر 3 استخدام کارکنان زیاد با حقوق کم کارکنان کم باحقوق زیاد 4 ساختار فرماندهی استبدادی و فردی همکاری و مسئولیت گروهی 5 سطح دسترسی اطلاعات خروجی اطلاعات ورودی، پردازش و خروج 6 ابزار قدرت زور و ثروت کاربرد دانایی 7 قدرت انعطاف انعطاف پذیری کم انعطاف پذیری بالا 8 پایداری قدرت فناپذیر و محدود پایدار و نامحدود 9 منبع قدرت افراد خاص مردمی و عام 10 نهادها شرکت های بزرگ مؤسسات کارآفرین 11 سرمایه سرمایه گذاری دولتی سرمایه گذاری خصوصی 12 صنعت صنایع آلاینده صنایع پاک 13 محور اصلی تولیدمداری انسان مداری 14 انسان انسان تولیدمحور انسان دانامحور 15 ارباب ( وسیله خدمت ) فناوری - وسیله خدمت افراد دانا- وسیله خدمت 16 یادگیری در سازمان ذخیره میشود توزیع آزادانه براساس اعتماد 17 سبک مدیریت رهبری 18 حرکت (زمان ایجاد) کلامی – ذهن عملکردی- عمل 19 نگاه به گذشته به آینده 20 دانستن چگونه و چیستی چرایی 21 نگرش بیرونی درونی 22 نحوه اطلاعات جمع آوری اطلاعات قضاوت ، ارزشیابی، درک 23 انجام کار انجام درست کارها انجام کارهای درست 24 فرآیند کنترل و کارآیی ارزش و اثربخشی 25 نوع پیش بینی برنامه ریزی و اهداف تدوین چشم انداز 26 نوع اقدام تجزیه و تحلیل و تصمیم اجرا و اقدام 27 نوع مدیریت مدیریت دانش مدیریت دانایی تدوین مدل استراتژیک داناییمحوری..."