چکیده:
پژوهش حاضر در چارچوب نظریة انسجام هلیدی و حسن (1976)، توانایی سازماندهی روایی کودکان فارسیزبان را با بهکارگیری روش تجربی= میدانی مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. به این منظور، 15 کودک (8 پسر و 7 دختر) در سنین چهار تا هفتساله از یک مهد کودک در غرب تهران گزینش شدند. سپس بهمنظور بررسی عملکرد این کودکان در سازماندهی گفتمان ازطریق بهکارگیری ابزار انسجام واژگانی، دو آزمون بازگویی و تولید داستان، با استفاده از دو کتاب مصور کودک اجرا گردید و با درنظرگرفتن رشد انسجام واژگانی، داستانهای آنها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. هدف اصلی این تحقیق آن بوده است که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسیزبان به شناخت و ارزیابی بهتری از توانش گفتمانی آنها دست یابیم. بر پایة یافتههای این تحقیق میتوان گفت که اولا کودکان در هر سه گروه سنی قادر به بهکارگیری صحیح ابزارهای انسجام واژگانی بهمنظور سازماندهی داستانهای خود هستند. نتیجة دیگر اینکه تمامی گروههای سنی از میان زیرمجموعههای انسجام واژگانی (تکرار و باهمآیی)، در هر دو آزمون، بیشتر تمایل به کاربرد «تکرار» دارند و درنهایت اینکه عملکرد کودکان در آزمون بازگویی داستان در مقایسه با آزمون تولید داستان به لحاظ تعداد بندها و مؤلفههای انسجام واژگانی متفاوت میباشد.
خلاصه ماشینی:
"Liles)، اما در مطالعة پیش رو اگرچه تأثیر ابزار استخراج داستان مشاهده شده است - به این گونه که داستا های کودکان در تمامی گروههای سنی هنگام بازگویی داستان، طولانی تر و منسجم تر از زمانی بود که بر طبق تصاویر، داستانی را خودشان خلق می کردند- اما هر دو روش استخراج داستان، گرایش رشدی مشابهی را نشان دادند؛ به این معنا که ابتدا کودکان تمایل به کاربرد تکرار و سپس باهم آیی دارند؛ بنابراین ، می توان این گونه نتیجه گرفت که ابزار استخراج داستان می تواند تاحدی بر چگونگی عملکرد کودک در سازماندهی گفتمان تأثیرگذار باشد.
Language Related Research Vol. 6, No. 7 (Tome 28), January, February & March 2016 Distinguishing the grammatical relations in Shushtari Dialect Pooneh Mostafavi* Assistant Professor in General Linguistics, Research Institute of Iranian Cultural Heritage and Tourism, Tehran, Iran Receive: 16.
com Language Related Research Vol. 6, No. 7 (Tome 28), January, February & March 2016 Analysis of the Word ‘Didan’ Based on Frame Semantics Seyed Hamzeh Mousavi*1, Mohammad Amouzadeh2, Vali Rezaei 3 1."