چکیده:
در مقالة حاضر به بررسی واژة «دیدن» از منظر معناشناسی قالبی میپردازیم و نشان میدهیم که چگونه معنای برخی از واژهها در تجارب روزمره و دانش پیشزمینة انسانها وجود دارد. به عبارت دیگر، هدف این مقاله دستیابی به تفاوت معنایی ظریف بین واژگان هممعناست و تصور بر این است که ریشة این تمایزات در تجارب نهفته باشد که چنین تمایزات معنایی در لغتنامهها عموما نادیده گرفته میشود. راهکار انجام این تحقیق، بررسی متون متنوع و پیکرهای است تا از این طریق بتوانیم قالبهای معنایی فعل «دیدن» را یافته و از یکسو روابط و تفاوتهای بین فعل «دیدن» و فعلهای هممعنا نظیر «مشاهده کردن»، «تماشا کردن»، «نگاه کردن» و غیره را استخراج کنیم و از سوی دیگر، چندمعنایی فعل «دیدن» را در قالبهای متعدد مشخص نمائیم. از تحلیل دادهها میتوان به نتایجی چند دست یافت، از آن جمله میتوان نشان داد که رابطة بین قالبهای متعدد با قالب «ادراکی- دیداری» عامل ایجاد چندمعنایی فعل «دیدن» شده است. همچنین، واژگان دیگری که با ادراک دیداری در ارتباط هستند، از طریق متغیرهایی از قبیل هدف، دقت، اراده و غیره از فعل «دیدن» تمیز داده شدهاند. آنچه درنهایت حاصل میآید الگویی از ارتباط معنایی فعل «دیدن» و سایر افعال هممعنا میباشد.
خلاصه ماشینی:
"ب (کالاها) ت (فروشنده) الف (خریدار) پ (پول) شکل ١ قالب معنایی «خریدن» حال براساس شکل «١» می توان تفاوت «خریدن» و «فروختن » را در شکل «٢» مشاهده کرد و دریافت که در قالب «بازرگانی » چه چیز باعث تفاوت معنایی دو فعل ذکرشده گردیده است : 4 Frame emantics 5 Commercial vent 6 Schemata 7 Script 89 SIcdeenatairoion Scaffolding 1021 CToorlgakj vooerr odel 134 FLigaunrdem k 15 Ground خریدن فروختن ب (مفعول) ب (مفعول ت (از) الف (فاعل ) ت (فاعل ) الف (به ) پ (در ازای) پ (در ازای) شکل ٢ تفاوت «خریدن» و «فروختن » به این ترتیب تفاوت بین «خریدن» و «فروختن » براساس نظریة قالب های معنایی به رابطة بین خریدار و کالا از یک سو و فروشنده و کالا از سوی دیگر بازمی گردد.
نگریستن ü ادبی فور را دل مشغول شد و از آن جانب نگریست رؤیت کردن ü ü ü ü بافت خاص هلال ماه شوال در یزد رؤیت شد ملاحظه کردن ü ü رسمی این تصاویر را ملاحظه کنید از آنجا که به دست دادن واژههایی با معانی کاملا یکسان در زبان، اقتصادی نیست ، بنابراین هر کدام از واژه هایی که در قالب «ادراکی - دیداری» مطرح شدند، باید کاربرد خاصی داشته باشند و تفاوت آنها 17 Frame lements در نوع شرکت کنندگان، مشخصه های کاربردشناسی و روابط جامعه شناختی موضوعها نمایه سازی شده باشد.
اگر بخواهیم مطالب این مقاله را در مدلی مناسب شبکه های قالبی ارائه دهیم ، باید آن را به شکل زیر ترسیم کنیم : دقت کردن بررسی کردن فهمیدن ملاقات کردن پیش بینی کردن دیدن ادراکی - دیداری نگریستن هدفمندی ادبی دقت جسم خاص اراده مشاهده کردن نگاه کردن تماشا کردن ملاحظه کردن رؤیت کردن شکل ١١ شبکة قالبی واژة «دیدن» آنچه از این نمودار قابل دریافت است ، اهمیت قالب «ادراکی - دیداری» است که منشأ و عامل ایجاد ارتباط معنایی است ."