چکیده:
در این مقاله تلاش میشود با مروری بر مفاهیم علم ، دانش ، فرهنگ ، جهاد، فرهنگ جهادی ، جهاد علمی ، جهاد فرهنگی و... در منویات و سخنان مقام معظم رهبری از سال ١٣٦٨ تا ١٣٩٤ با بهره گیری از راهبرد تحقیق داده بنیاد، الگوی جهاد علمی از دیدگاه معظم له شناسایی و ارائه شود. در این الگو، «برکت اسلام ، خودجوشی ، جوان گرایی، فرهنگ کار علمی، توجه به منافع غیر شخصی و سرمایه گذاری در حوزه علم » از مهمترین متغیرهایی است که ساختار «جهاد علمی» را ترسیم و تبیین میکند. پدیدة محوری در این الگو، عامل «فرهنگ » و توجه جدی و موکد به کار فرهنگی برای جهاد علمی است . از آنجا که معظم له جهاد علمی را یکی از بزرگترین فرائض می دانند، چنین برداشت می شود که باید حرکت علمی و جهاد علمی را راهبرد کلان و فریضه بزرگ همه آحاد جامعه دانست . در نهایت امکان تعمیم شخصیت علمی کشور ایران [به سایر کشورها]، نتیجه توجه ، برتر دانستن و در اولویت قراردادن راهبردهای جهاد علمی و نتیجه و پیامد بی توجهی به راهبردهای مورد نظر، زیردست بودن ، نداشتن ابتکار، ننگ شاگرد باقی ماندن و در یک کلام «وابستگی طفیلی علمی »، از دیدگاه معظم له خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"شکل شماره ٣: الگوی فرایندی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله ) راهبردها (بایدها) بزرگترین فرائض عملیاتی شدن آرزوها شرایط زمینه ای احساس بعثت امت اسلامی پیامدهای توجه به جهاد علمی کار علمی بنیادی ، خط شکنی علمی رسیدن به حیات طیبه عمیق ، متراکم و خیز خلوص علمی ایران ، مادر علم در منطقه شرایط علی بلند نخبگان حوزه و هوشیاری علمی داشتن سهم عمده در بنای علمی دنیا برکت اسلام دانشگاه اتصال به توده های مردم مصونیت ، امنیت ، اقتدار، عزت ، آبرو، سرمایه گذاری اتصال به ریشه های اصولی انقلاب رفاه فرهنگ کار علمی دید انقلابی قدرت اقتصادی ، نظامی ، سیاسی و اولویت ندادن خود و روحیه مبارز پیش از انقلاب فناوری منافع شخصی محور سر و جان دادن در جهاد علمی تأمین و تضمین آینده کشور جوان گرایی جهاد علمی محوریت جهاد علمی قابلیت تعمیم شخصیت علمی کشور خودجوشی فرهنگ کار علمی شکوفایی ، امیدبخشی و ایران [به سایر کشورها] میراث فرهنگی خودی آینده نگری پیامدهای بیتوجهی به جهاد علمی جهاد با نفس گرفتن دانش از دشمنان بدون زیردست بودن ارتباط دائم با خدای ملاحظه نداشتن ابتکار متعال شرایط واسطه ای علم افزایی ننگ شاگرد باقی ماندن اعتماد به نفس استقلال تحول و انقلاب علمی عدم اعتماد به نفس توسعه ، تعمیم و تعمیق علم وابستگی تحریم حفظ حضور بسیج در جهاد علمی جدایی از ایمان و دلبستگیهای مردم استقلال علمی مراقبت از دستگاه علمی با سازندگی اخلاقی و معنوی دستیابی به علم نافع برای حال و آینده خط اصلی داستان (بحث و نتیجه گیری) جهاد علمی همچون دیگر حوزه ها و عرصه های مختلف جهاد، نیازمند «میدان »، «میاندار»، «منابع »، «متغیرها و شرایط شکل گیری یا مداخله گر»، «راهبرد» و..."