چکیده:
خلق مزیت رقابتی، برگ برنده شرکتهای موفق است.نوآوری به عنوان یکی از راهکارهای خلق مزیت رقابتی شناخته شده است.نوآوری در مدل کسب و کار سازمان موضوع جدیدی است و شرکتهای پیشرو سعی می کنند تا بر اساس مدل های کسب و کار نوآورانه ارزش بیشتری را برای مشتریان خود خلق کرده و به آنها تحویل نمایند. از آنجاییکه نوآوری در مدل کسب و کار تنها نوآوری فنی و سازمانی نیست و نوآوری راهبردی که بر اساس اشتراک گذاری و بالا بردن تاثیر منابع دانش و مهارتهای مدیریتی ایجاد می شود را نیز شامل می شود از اینرو جایگاه مهم مدیریت دانش مشتری بر اساس نوآوری راهبردی در مدل کسب و کار مشخص می شود هدف تحقیق حاضر ارزیابی توانمندی قابلیت مدیریت دانش مشتری در ایجاد نوآوری در مدل کسب و کار سازمان است بر این اساس مدل مفهومی تحقیق براساس ادبیات مرتبط ارائه و آزمون شده است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی بوده و در آن شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو(آپکو) مورد مطالعه قرار گرفته است.جهت آزمون مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.به طور کلی اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل مدل مفهومی نشان می دهد که اگر سازمانها از مدیریت دانش مشتری جهت بهبود توانمندیهای خود در ایجاد محصولات سفارشی سازی و ایجاد شرایط تصمیم گیری بهینه و طراحی تجربه بهتر مصرف استفاده نمایند می توانند از طریق ایجاد ارزش بر اساس کامیابی در مشتریان و افزایش حجم فروش به نوآوری در مدل کسب و کار دست پیدا کنند.
خلاصه ماشینی:
com اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل مدل مفهومی نشان میدهد که اگر سازمان ها از مدیریت دانش مشتری برای بهبود توانمندیهای خود در ایجاد محصولات سفارشیسـازی و ایجـاد شـرایط تصـمی گیری بهینه و طراحی تجربه بهتر مصرف استفاده کنند، میتوانند از طریق ایجاد ارزش براساس کامیابی در مشتریان و افزایش حجم فروش به نوآوری در مدل کسب وکار دست پیدا کنند.
نوآوری در مدل کسب وکار سازمان موضوع جدیدی است و شرکت های پیشرو سعی میکنند تا براساس مدل های کسـب وکـار نوآورانـه ارزش بیشـتری ا برای مشتریان خود خلق کرده و به آنها تحویل نماینـد و از ایـن راه ارزش تصـاحبی خـود را افزایش دهند.
بر این اساس هدف تحقیق حاضر ارزیابی توانمندی قابلیت مدیریت دانـش مشتری در ایجاد نوآوری در مدل کسب وکار سازمان است .
به طور کلی تأیید مدل تحقیق نشان میدهد که اگر قابلیت مدیریت دانش مشـتری در قالـب سه بعد دانش درباره ، از و برای مشتری به منظور ایجاد محصولات سفارشیسازی شده ، ایجـاد شرایط بهینه تصمیم گیری برای مشتری و طراحی تجربه بهتر مصرف برای مشتری به کار گرفته شوند، میتوانند منجر به نوآوری مدل کسب وکار براساس خلق ارزش مبتنی بر کامیابی مشتری و افزایش حجم فروش شود.
pdf, pp 1-47 [8] Jiebing Wu, Bin Guo, Yongjiang Shi (2013) "Customer knowledge management and IT-enabled business model innovation: A conceptual framework and a case study from China", European Management Journal , Vol. 31, pp.