چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضـــر، "بررسی مقایســـه ای الگوی خرید و مصـرف کالاهای ایرانی در بین مشتریان شهـری و روستـایی " می باشد. در این پژوهـش علاوه بر مصرف (مصـرف فرهنـگی و مصرف مادی ) که جـزء اولیـن متغـیرها و شاید مهم ترین شاخص سنجش سبک زندگی است ، فعالیت اوقات فراغت که یکی دیگر از شاخص های سبک زندگی می باشد، با ابزار پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفت . روش گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است و جامعه آماری مورد بررسی ، کلیه شهروندان قزوینی و اهالی روستای الموت قزوین است که از میان آن ها ١٨٦ نفر (٩٢ زن و ٩٤ مرد) به روش تصادفی انتخاب شدند. فرضیه مورد بررسی ، وجود تفاوت در مصرف کالاهای ایرانی در بین زندگی شهری و روستـایی بود که پس از جـمع آوری پرسشنـامه ها، داده ها استخـراج و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، یافته ها نشان می دهند، در بعضی از شاخص ها (مثل : چگونگی گذران اوقات فراغت ؛ معیار انتخاب و ویژگی لباس ؛ استفاده از کتاب ، اینترنت ، ماهواره و رادیو ایرانی ؛ استفاده از وسیله نقلیه ) تفاوت معناداری بین مصرف کالاهای ایرانی در بین دو گروه شهر و روستا وجود دارد و در برخی دیگر از شاخص ها (مثل : چگونگی تهیه لباس ؛ نوع خوراک مصرفی ؛ اولویت های مراقبتی و بهداشتی ؛ ملاک خرید اثاثیه منزل ؛ استفاده از تلویزیون ، مجله ، روزنامه و رادیو خارجی ) تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نمی شود.
The topic of this investigation is the comparison of consumption of Iranian goods between urban and rural areas. In this research, besides consumption (cultural consumption and material consumption) that are the first and one of the important indicators of lifestyle, hobbies is another indicator of lifestyle that measured by questionnaire. The method of gathering data is survey and statistical society which has investigated is urban and rural who live in Qazvin.In this regards 186 people (92 women, 94 men) chosen by chance. The hypothesis is the difference between urban and rural consumption of Iranian goods. After administrating the questionnaires, the gathered data was analyzed by SPSS software. The result of the study shows salient differences between urban and rural consumption in some areas including leisure, their clothes, use of books and internets etc., however; there is no significant differences in the other domains like their foods, use of TV, newspaper and listening to foreign radio etc
خلاصه ماشینی:
"فرضیه مورد بررسی ، وجود تفاوت در مصرف کالاهای ایرانی در بین زندگی شهری و روستـایی بود که پس از جـمع آوری پرسشنـامه ها، داده ها استخـراج و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، یافته ها نشان می دهند، در بعضی از شاخص ها (مثل : چگونگی گذران اوقات فراغت ؛ معیار انتخاب و ویژگی لباس ؛ استفاده از کتاب ، اینترنت ، ماهواره و رادیو ایرانی ؛ استفاده از وسیله نقلیه ) تفاوت معناداری بین مصرف کالاهای ایرانی در بین دو گروه شهر و روستا وجود دارد و در برخی دیگر از شاخص ها (مثل : چگونگی تهیه لباس ؛ نوع خوراک مصرفی ؛ اولویت های مراقبتی و بهداشتی ؛ ملاک خرید اثاثیه منزل ؛ استفاده از تلویزیون ، مجله ، روزنامه و رادیو خارجی ) تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نمی شود.
در نظر بوردیو جامعه به عنوان فضای اجتماعی بازنمایی می شود این فضای اجتماعی که جایگاه رقابتی شدید و بی پایان است و در جریان این رقابت ها تفاوت هایی ظهور می کند که ماده و چارچوب لازم برای هستی اجتماعی را فراهم می آورند (واکووانت ، ١٣٧٩) بوردیو با مفهوم «فضای اجتماعی » سبک های زندگی مختلف را نشان می دهد.
مصرف مادی ، فرهنگی و اوقات فراغت همان گونه که ملاحظه شد، بر اساس یافته های بدست آمده در این تحقیق ، تفاوت بین شهرنشینان و روستاییان در ابعاد مختلف سبک زندگی (مصرف مادی ، مصرف فرهنگی و اوقات فراغت ) متفاوت بوده است بطوری که در بعضی از شاخــص ها تفـاوت معـناداری در دو گروه دیده می شـود و در برخی دیگر اختلاف قابل ملاحظه ای مشاهده نمی شود."