چکیده:
اعتلای صنعتی و اقتصادی هر جامعهای مرهون پژوهشهای علمی و سازمان یافته آن جامعه است. نقش مهمی که فرآیند تجاریسازی در این میان ایفا میکند، موضوع اصلی مقاله حاضر است که با بررسی مفاهیم، فرآیندها و مدلهای تجاریسازی دانش در دنیا و با توجه به کارهای مؤثری که در دانشگاههای معتبر دنیا رخ داده است، به مکانیزمی قابل استفاده در دانشکدههای مدیریت دانشگاههای مختلف کشور دست یابد. روش پژوهش مورد استفاده، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است. روش گردآوری دادهها مصاحبه عمیق با استادان دانشکدههای مدیریت بوده و نمونهگیری به روش گلوله برفی انجام شده است. نتایج مصاحبهها در قالب سه مقوله، ضرورتها، موانع و الزامات تجاریسازی دانش دستهبندی و در پایان نیز، مکانیزم تجاریسازی دانش ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس این مدل لازم است ، در دانشکده های مـدیریت معاونـت پژوهشـی ، آموزشـی ، اداری ـ مالی و مدیران گروه مضامین این پژوهش را به صورت زیر در نظر گیرند: − در وهله اول لازم است که معاونـت پژوهشـی بـر اسـاس اسـتراتژی هـای پژوهشـی دانشگاه ، استراتژی های پژوهشی دانشکده را تدوین و تمـام فعالیـت هـای پژوهشـی دانشکده را بر اساس آن ارایه کند(بر اساس کدهای مفهومی لزوم هدفمنـد کـردن عناوین پژوهشی و تعریف استراتژی پژوهشی در دانشکده )؛ − معاونت آموزشی بایـد یکسـری آمـوزش کـاربردی را بـرای اسـتادان دانشـکده از طریق طرح مشکلات دستگاه های اجرایی از زبان مدیران تدارک ببیند تـا اسـتادان به روش مسئله محور طرح درس خود را تدوین کرده و آموزش ها بـر ایـن اسـاس ارایه شوند (بر اساس کدهای مفهومی آموزش مستمر استادان و ارایه آموزش هـای کاربردی )؛ − معاونت آموزشی بانک اطلاعاتی از کلیه ورودی های دانشکده در ٥٠ سال گذشته را ایجاد و مکانیزمی بـرای تعامـل مـؤثر و مسـتمر بـا آن هـا تعبیـه کنـد( بـر اسـاس مقولات و کد مفهومی ارتباط مستمر با فارغ التحصیلان ، لزوم تأسیس انجمن فارغ التحصیلان ، ارایه برنامه های مشاوره شغلی ، خدمات کاریابی ، برنامه هـای آموزشـی مستمر در قالب کلوپ ها و سازمان های فارغ التحصیلی )؛ − معاونت پژوهشی فرصت هایی را برای آشنا سازی استادان با نیازهـای سـازمان هـا و شرکت ها به منظور جهت دادن به پروژه هـای مسـئله محـور ایجـاد کنـد (بـر اسـاس کدهای مفهـومی ضـرورت توانمندسـازی اعضـای هیئـت علمـی ، ایـده گـرفتن از محیط ، سازمان ها آزمایشگاه عملی دانشکده مدیریت ، لزوم شناخت محـیط واقعـی سازمان ها، توجه به نیازهای جامعه )؛ − معاونت اداری ـ مـالی قراردادهـا و درصـد بالاسـری را مـورد بـازبینی قـرار داده و فرآیندهای مالی را تسریع بخشد (بر اساس کدهای مفهومی کاهش انگیزه افـراد از دریافت ناعادلانه ، طراحی مکانیزم تعیـین سـهم مـالی افـراد پـروژه ، بـی عـدالتی در اعطای مزایای پروژه )؛ − معاونـت هـای آموزشـی و پژوهشـی ضـوابط اخلاقـی ١ و ضـوابط کـرداری ٢ بـرای فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و مشاوره ای دانشکده را تدوین کـرده و در سـایت دانشکده اعلام کنند (بر اسـاس کـدهای مفهـومی لـزوم تعیـین ضـوابط اخلاقـی و کرداری ، لزوم افزایش اعتبار دانشکده ، لزوم ترسیم تصویرمثبت از دانشکده )؛ − مدیران گروه ها در دانشکده برای بالا بردن توانمندی هـا و سـطح علمـی اسـتادان و دانشجویان محیط رقابتی ایجاد کرده و انحصـار شـکنی کننـد (بـر اسـاس کـدهای مفهومی ایجاد برند در حوزه هـای تخصصـی ، ایجـاد محـیط رشـد، حـداقل کـردن ساعات خاموشی دانشکده )؛ 1- Code of ethics 2- Code of conduct − گروه ها دارای قلمرو و حیطه پژوهشی شوند و مدیران گروه ها با هماهنگی معاونت پژوهشی ، توانمندی گروه را بر اساس قلمرو پژوهشی تعریف شده به جامعه معرفی کنند."