چکیده:
دراقتصاد رقابتی و پویای امروز، بازاریابی انبوه دیگر انتخاب کارا و اثربخش از نظر هزینه برای دستیابی به هدف نیست. بخشبندی بازار اجازه میدهد تا کسانی را که از محصولات و خدمات شما سود میبرند، شناسایی و تعیین کنید و همزمان، کسانی را که نمیتوان چشمانداز پایدار در نظر گرفت، نیز مشخص کرد.در این مقاله به تقسیم بازار و شناسایی ویژگیهای مشتریان دو گروه تولیدی ایران خودرو و سایپا در شهر کرمان بر اساس عوامل: سطح تحصیلات، سطح درآمد، شغل و هدف از خرید میپردازیم و این موضوع را بررسی میکنیم که قصد خریدشان تابع کدامیک از عوامل (انواع محصول، محیط فروش و ارزش دریافت شده) است. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها متوجه میشویم که رضایت و ارزشی که مشتریان از خرید خودروهای ایران خودرو و سایپا کسب میکنند، مربوط به امکانات و ویژگیهای این خودروها نیست، بلکه به دلایل دیگری، مانند عرضهی زیاد خودروهای این دو گروه تولیدی است. تجزیه و تحلیلهای آماری مورد نیاز با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از روشهای آماری آزمون t یک نمونهای و آزمون t دو نمونهای مستقل و همچنین تجزیه و تحلیل ANOVA و جداول متقاطع فراوانی صورت گرفته است. این مقاله بهاین دلیل که به ارزیابی مشتریان این دو گروه تولیدی میپردازد، از نوع کاربردی است و میتواند مورد استفاده شرکتهای ایران خودرو و سایپا قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله به تقسیم بازار و شناسایی ویژگی های مشتریان دو گروه تولیدی ایران خودرو و سایپا در شهر کرمان بر اسـاس عوامـل : سـطح تحصـیلات ، سـطح درآمد، شغل و هدف از خرید می پردازیم و این موضوع را بررسی مـی کنـیم کـه قصـد خریدشـان تابع کدام یک از عوامل (انواع محصول ، محیط فروش و ارزش دریافت شده ) است .
سطح تحصیلات ایران خودرو سایپا نوع اتومبیل هدف از خرید ایران خودرو سایپا نوع اتومبیل درآمد ایران خودرو سایپا نوع اتومبیل نتیجه گیری و پیشنهادها در این مقاله قصد خرید مشتریان از محصولات گروه های تولیـدی ایـران خـودرو و سـایپا، تابع سه عامل انواع محصول ، محیط فروش و ارزش دریافتی در شهر کرمان ، در نظر گرفتـه شده است .
در ایـن مقالـه عـواملی مانند سطح تحصیلات ، درآمد، هدف از خرید و شغل افراد برای بخش بنـدی ویژگـی هـای مشتریان و برای فرضیه های مقاله به عنوان متغیرهای میانجی مورد توجه قرار گرفته اند کـه بـا استفاده از تجزیه و تحلیل ANOVA همه ی این عوامل بی تأثیر ارزیابی شـدند و هـیچ گونـه اختلاف میانگین معناداری ناشی از این متغیرها دیده نشده است .
با توجه به نتایجی که از این مقاله به دست آمد، گروه تولیدی سایپا برای پیشبرد اهداف فروش خود بهتر است ، بیشتر بر ویژگی های لوکس محصولات خود بیفزاید و در تبلیغات خود عـواملی را برجسته تر نشان دهد که محصولاتش را لوکس و با پرستیژ بیشتری نشان می دهد و گـروه تولیدی ایران خودرو بهتر اسـت بیشـتر، عامـل قیمـت در مـورد محصـولات خـود را بـرای اهداف پیشبرد فروش مورد توجه قرار دهد و تبلیغاتش را بر روی قیمت کمتـر محصـولات خود متمرکز کند."