چکیده:
هدف : پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی تقویت توجـه و ادراک حسـی - حرکتـی بـر عملکـرد ریاضـی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گـروه کنتـرل بـود. جامعـه آمـاری شـامل همـه ی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه سوم و چهارم ابتدایی شـهر کرمانشـاه در سـال تحصـیلی ١٣٩٣-١٣٩٢ بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم ٣٠ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخـاب و بـه طـور تصـادفی در دو گـروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند، به طوری که هر گروه ١٥ نفر بود. از هر دو گـروه پـیش آزمـون بـه عمـل آمـد و گـروه آزمایش برنامه آموزش تقویت دقت و توجه و ادراک حسی - حرکتی را در ١٠ جلسه دریافـت کردنـد، در حـالی کـه بـه گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمـون اجـرا شـد. بـرای گـردآوری داده هـا از آزمـون استاندارد شده کی- مت و مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره و تحلیل کوواریـانس چنـدمتغیره نشـان داد کـه میانگین نمرات استاندارد ریاضی و خرده مقیاس های آن در گروه آزمایش بهبود یافته است (٠٠١<P)؛ نتیجه گیری: بنابراین ، میتـوان از برنامـه آمـوزش تقویـت توجـه و ادراک حسـی- حرکتـی بـه منظـور بهبـود عملکـرد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی استفاده نمود و پیـشنهاد میشـود کـه معلمــان مـدارس در فــرایند آمــوزش و تـدریس خود، به ظرفیت عامل توجه و ادراک حسی - حرکتی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری توجه داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر برنامه آموزشی تقویت توجه و ادراک حسی- حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی The Effect of Attention Strengthen and Perception of Sensory-motor Training Program on Mathematical Performance of Male Students with Mathematical Learning Disability عباسعلی حسین خانزاده 1 ، ستاره شجاعی ٢*، پریناز امیری ٣، سعید صادقی ٤، پگاه آزادیمنش و 5 6 صبا آزادیمنش دریافت مقاله : ١٣٩٤/١٢/١٥ پذیرش مقاله : ١٣٩٥/٠٨/٢٠ چکیده هدف : پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی تقویت توجـه و ادراک حسـی - حرکتـی بـر عملکـرد ریاضـی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد.
یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره و تحلیل کوواریـانس چنـدمتغیره نشـان داد کـه میانگین نمرات استاندارد ریاضی و خرده مقیاس های آن در گروه آزمایش بهبود یافته است (٠٠١<P)؛ نتیجه گیری: بنابراین ، میتـوان از برنامـه آمـوزش تقویـت توجـه و ادراک حسـی- حرکتـی بـه منظـور بهبـود عملکـرد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی استفاده نمود و پیـشنهاد میشـود کـه معلمــان مـدارس در فــرایند آمــوزش و تـدریس خود، به ظرفیت عامل توجه و ادراک حسی - حرکتی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری توجه داشته باشند.
Kaufmann, Mazzocco, Dowker, von Aster, Goebel and Grabner 5.
1. Fletcher, Lyon, Fuchs & Barnes جدول ١: برنامه مداخله موضوع : آموزش تقویت توجه و ادراک حسی- حرکتی تعداد جلسات : ١٠ جلسه مشخصات کلی برنامه زمان : ٤٥ الی ٦٠ دقیقه تعداد افراد شرکت کننده : ١٥ نفر موضوع مباحث هر جلسه سلام و احوال پرسی، خوش آمد گویی."