چکیده:
این مقاله با هدف ارائـه مـدل کسـب وکـار الکترونیکـی در صـنعت بانکـداری ایـران و بـا اسـتفاده از روششناسی پژوهش آمیخته (کیفی- کمی ) مورد تحلیل قرار گرفته است . از این رو پس از سنخ شناسی مدلهای کسب وکار خدمات مالی ضمن انجام مصاحبه با تعداد ١٠ نفر از خبرگـان و مـدیران صـنعت بانکداری کشور در سطوح مختلف طی مرحله کیفی، دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل و پرسشنامه ای طراحی شد که مبنای پژوهش کمی قرار گرفته است . پس از گردآوری دادههای کمی و تحلیـل آنهـا بـا اسـتفاده از نـ مافـزار SPSS نسـخه ٢٠ و بـا اسـتفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی، مدل نهایی تحقیق استخراج شده است . نتایج تحقیق نشـان میدهد که مدل کسب وکار الکترونیکی صنعت بانکداری در برگیرنده ٤ بعد اصـلی ارزش ارائـه شـده، مشتریان، تامین کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مولفه های اصلی در قالب ١٠ مقوله اصـلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع ، وفاداری مشتریان، بیمه ، منابع و شایستگیهـا، شـبکه همکاری یا شرکا، ساختار هزینه ، ساختار درآمد و واسطه های الکترونیکی) طبقه بندی شـده اسـت . در انتها پیشنهادهای تحقیقاتی و سیاستی، متناسب با قلمرو و مقولات احصایی ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل کسب وکار الکترونیکی صنعت بانکداری کشور با استفاده از روششناسی پژوهش آمیخته مهران رضوانی ١* محمد اصلاحی ٢ ، ١- دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ٢- کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران دریافت : ١٣٩١/١٠/٥ پذیرش: ١٣٩٥/٥/١٦ چکیده این مقاله با هدف ارائـه مـدل کسـب وکـار الکترونیکـی در صـنعت بانکـداری ایـران و بـا اسـتفاده از روششناسی پژوهش آمیخته (کیفی- کمی ) مورد تحلیل قرار گرفته است .
از این رو پس از سنخ شناسی مدلهای کسب وکار خدمات مالی ضمن انجام مصاحبه با تعداد ١٠ نفر از خبرگـان و مـدیران صـنعت بانکداری کشور در سطوح مختلف طی مرحله کیفی، دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل و پرسشنامه ای طراحی شد که مبنای پژوهش کمی قرار گرفته است .
نتایج تحقیق نشـان میدهد که مدل کسب وکار الکترونیکی صنعت بانکداری در برگیرنده ٤ بعد اصـلی ارزش ارائـه شـده، مشتریان، تأمین کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مؤلفه های اصلی در قالب ١٠ مقوله اصـلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع ، وفاداری مشتریان، بیمه ، منابع و شایستگیهـا، شـبکه همکاری یا شرکا، ساختار هزینه ، ساختار درآمد و واسطه های الکترونیکی) طبقه بندی شـده اسـت .
با توجه به تنوع مدلهای کسب وکار الکترونیک اجزای مـدنظر صـاحبنظران مطـرح ایـن عرصه علمی در ادامه آورده شده است که مهم ترین این اجزا عبارتند از شبکه همکـاران، کانالهای توزیع ، اهداف استراتژیک ، شایسـتگیهـای اصـلی، ارزش قابـل ارائـه ، عوامـل موفقیت اصلی، مشتریان هدف، نوآوری در محصول و خدمات، منابع درآمد، واسطه هـای الکترونیکی، قلمرو فعالیت ، مدیریت زیرساخت و تأمین کنندگان[٣].