چکیده:
با گسترش روزافزون فنآوری ارتباطات و شبکه جهانی اینترنت، تجارت بهعنوان رکن اساسی زندگی اجتماعی، دستخوش تحولی شگرف شده است. تجارت الکترونیک باعث شده است که با صرف هزینه اندک در کمترین زمان ممکن، عملیات خرید و فروش انجام شود و رفاه و آسایش بیشتری نصیب مشتریان و مصرفکنندگان شود. از اینرو، تحقیق حاضر بهبررسی موضوع اینترنت بانک میپردازد. هدف این تحقیق، بررسی اثرات شخصیت و ادراکات مشتریان بر پذیرش بانکداری اینترنتی، با استفاده از مدلهای پذیرش و قصد استفاده از بانکداری اینترنتی است. فرضیههای این تحقیق بهبررسی تأثیر معنادار متغیرهای سهولت ادراکشده، سودمندی ادراکشده، امنیت ادارکشده و بعد شخصیت بر متغیر نگرش مشتریان و همچنین تاثیر متغیر نگرش، حمایت دولت، حمایت فنآوری، خود کارآمدی بر نیّت رفتار و در نهایت تاثیر نیّت رفتار بر استفاده از بانکداری اینترنتی میپردازد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان بانک تجارت شهر تهران هستند. بدین منظور، 384 پرسشنامه که اعتبار آن مورد آزمون قرار گرفته است، میان مشتریان بانک تجارت شهر تهران برای تهیه اطلاعات به روش نمونهگیری تصادفی و به صورت تصادفی توزیع و جمعآوری شده است. برای بررسی و تحلیل دادهها از روش «تحلیل عاملی تائیدی» و «مدلیابی معادلات ساختاری» استفاده شده است. نتایج تحقیق، تاثیر معنادار متغیرهای سهولت ادراکشده، سودمندی ادراکشده، امنیت ادراکشده، بعد شخصیت، خودکارآمدی، حمایت دولت، حمایت فنآوری را بر نگرش، نیبت رفتار و استفاده از اینترنت بانک نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
ـ در نتیجه با توجه به داده های جمع آوریشده فرضیه مورد تایید است و سهولت ادراکشده بر نگرش مشتری نسبت به استفاده از بانکداری اینترنتی تأثیر معناداری دارد.
همچنین با توجه به مقدار ضریب مسیر این دو متغیرکه برابر با ٠/٤٨ است ، میتوان نتیجه گرفت که دلیل مثبت بودن علامت ضریب این اثرگذاری به صورت مستقیم است ، یعنی افزایش میزان سهولت ادراکشده در بین پاسخگویان باعث بهبود نگرش آن ها نسبت به استفاده از بانکداری اینترنتی میشود.
همچنین با توجه به مقدار ضریب مسیر این دو متغیرکه برابر با ٠/١٩ است ، میتوان نتیجه گرفت که دلیل مثبت بودن علامت ضریب این اثرگذاری به صورت مستقیم است ، یعنی افزایش میزان سودمندی ادراکشده در بین پاسخگویان باعث بهبود نگرش آن ها نسبت به استفاده از بانکداری اینترنتی میشود.
ـ در نتیجه با توجه به داده های جمع آوریشده ، فرضیه مورد تایید است و امنیت ادراکشده بر نگرش مشتری نسبت به استفاده از بانکداری اینترنتی تأثیر معناداری دارد.
همچنین با توجه به مقدار ضریب مسیر این دو متغیرکه برابر با ٠/٣٤ است ، میتوان نتیجه گرفت که دلیل مثبت بودن علامت ضریب این اثرگذاری به صورت مستقیم است ، یعنی افزایش میزان امنیت ادراکشده در بین پاسخگویان باعث بهبود نگرش آن ها نسبت به استفاده از بانکداری اینترنتی میشود.
ـ در نتیجه با توجه به داده های جمع آوریشده ، فرضیه مورد تایید است و حمایت فن آوری ادراکشده بر نیات رفتاری مشتری نسبت به استفاده از بانکداری اینترنتی تأثیر معناداری دارد.
"A Model For Evaluating The Transaction Risk In E- Banking-Iadis", International Conference E-Society- Department Of Computer and , Management Sciences.