چکیده:
امروزه تمايز برندها با روش هاي سنتي براي شركت ها دشوار شده است، زيرا برندسازي ديگر فقط سهم شركت در بازار نيست، بلكه به سهم شركت در ذهن و خاطره مشتري نيز اطلاق مي شود و اين محور اصلي بازاريابي تجربي است. در اين پژوهش، با استفاده از مدلي تحقيقاتي، تاثير بازاريابي تجربي بر تعهد به برند با درنظرگرفتن متغيرهاي ميانجي دلبستگي به برند، اعتماد به برند و وفاداري به برند، با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري (SEM) و الگوريتم حداقل مربعات جزئي بررسي شده است. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه بود. پاسخ پرسشنامه ها از ميان 115 نفر از بازديدكنندگان كمپين تبليغاتي شركت كاله در منطقه آزاد انزلي جمع آوري شد. روايي پرسشنامه از طريق مباني نظري و نظر خبرگان و پايايي آن از طريق آلفاي كرونباخ تاييد شد. يافته هاي پژوهش نشان دادند بازاريابي تجربي در دلبستگي مشتري به برند، وفاداري مشتري به برند و اعتماد مشتري به برند تاثيرگذار است و موجب تعهد مشتري به برند مي شود.
خلاصه ماشینی:
"گزارش معیارهای آلفای کرونباخ ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا متغیر پنهان ضریب آلفای کرونباخ ضریب پایایی ترکیبی میانگین واریانس عنوان در مدل (سازه ) (Alpha ≥ 0/7) (٠/٧ ≤ CR) استخراجی (٠/٥ ≤ AVE) بازاریابی تجربی EM 0/92 0/94 0/75 دلبستگی به برند BA 0/96 0/97 0/75 اعتماد به برند TR 0/91 0/93 0/74 وفاداری به برند LY 0/83 0/89 0/74 تعهد به برند CM 0/93 0/96 0/89 سنجش بارهای عاملی سنجه ها و روایی واگرا بارهای عاملی از طریق محاسبۀ مقدار همبستگی شاخص های یک سازه بـا آن سـازه ، بـه دسـت می آیند که مقدار مناسب آن برابر یا بیشتر از ٠/٤ است (هول اند، ١٩٩٩).
براساس نتایج اجرای این مطالعه ، پیشنهادهای زیر را می توان به مدیران شرکت ارائه کرد: با توجه به تأثیر معنی دار بازاریابی تجربی بر متغیرهای اعتماد به برند، دلبسـتگی بـه برنـد و وفاداری به برند، پیشنهاد می شود مدیران شرکت نگرش خود را از تمرکز صرف بر بازاریابی سنتی به بازاریابی تجربی توسعه دهند تا براین اساس ، سطح اعتماد به برند، دلبستگی به برند و وفاداری به برند افزایش یابد که درنهایت موجب ایجاد تعهد به برنـد مـی شـود.
Examine the relationship between product involvement & commitment to the brand (Case study: Islamic Azad University of Tehran Branch), Marketing Management, 13: 75- 94."