چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر جو سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر ساوه انجـام شـد. روش پـژوهش از نظـر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل ٨٠٠ نفر از معلمان مـدارس شهر ساوه بود که از این میان با استفاده از جدول جسی و مورگان و روش نمونه گیری تصـادفی طبقـه ای ٢٦٠ نفـر بـه عنـوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. برای گردآوری داده ها از پرسشـنامه هـای اسـتاندارد جـو سـازمانی هـالپین و کرافـت (١٩٦٣) و عملکرد شغلی پارتسون (١٩٧٠) استفاده شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، توصیف داده ها از طریق میانگین ، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جدول و استنباط آماری داده ها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افـزار ٢ Smart PLS در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت . در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایـایی، روایـی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم ، ضـرایب مسـیر و ضـرایب معنـاداری نـرم افـزار بـرای بررسـی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد، جو سازمانی و مولفه های آن روحیـه گروهـی، مزاحمـت ، صمیمیت ، علاقه مندی، ملاحظه گری، فاصله گیری، نفوذ و پویایی و در نهایت تاکید بر تولید بر عملکرد شـغلی معلمـان مـدارس شهر ساوه تاثیر دارد.
This study aimed to investigate the effect of organizational climate on the job performance of teachers in Saveh
city. Method of study is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The
study population consisted of 800 teachers in the Saveh city. Among these 800 teachers, 260 teachers were
selected as the sample using Morgan’s table and stratified random sampling method. Data was collected using
Halpin’ and Kraft’s (1963) organizational climate questionnaire and Partson’s (1970) job performance
questionnaire. After collecting the questionnaires, the data was described in terms of mean, standard deviation,
percentage, frequency and tables; and the statistical inference of data was done through structural equation
modeling and software Smart PLS 2 in both measurement and structural parts. In the first part, the questionnaire
technical characteristics including reliability, validity, convergent and divergent validity were assessed for PLS.
In the second part, path and significance coefficients were used to test the hypotheses. The results showed that
organizational climate and its components including group spirit, harassment, sincerity, being interested,
considerateness, isolation, influence and dynamics, and finally the emphasis on production affect the job
performance of teachers in Saveh city.
خلاصه ماشینی:
1 - Fu & Deshpande 2 - Imran, Arif, Cheema & Azeem 3 - Shahin, Shabani Naftchali & Khazaei Pool 4 - Kasemsap 5 - Samad 6 - Bahrami, Barati, Ghoroghchian, Montazer-alfaraj & Ezzatabadi 7 - Preedasak 8 - Sharma 9 - Giorgi, et al 10 - Sokol, Gozdek, Figurska & Blaskova 11 - Crespell & Hansen, E 12 - Jain, Sandhu & Goh 3 ملاحظه گری بر عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر ساوه تاثیر دارد.
با توجه به فرضیه های فوق مدل مفهومی پژوهش در شکل زیر آمده است : روحیه گروهی مزاحمت صمیمیت عملکرد شغلی معلمان : علاقه مندی رعایت نظم و انظباط در کار؛ جو سازمانی احساس مسیولیت در کار؛ ملاحظه گری همکاری در کار؛ فاصله گیری منابع بهبود کار نفوذ و پویایی تاکید بر تولید شکل ١- مدل مفهومی پژوهش (هالپین و کرافت ، ١٩٦٣؛ پاترسون ،١٩٧٠ ) روش پژوهش : با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی تاثیر جو سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان مدارس شهر ساوه میپردازد، روش پژوهش برحسب زمان وقوع پدیده ، گذشته نگر؛ برحسب نتیجه ، تصمیم گرا؛ بر حسب هدف ، کاربردی؛ بر حسب منطق اجرا، قیاسی و استقرایی؛ بر حسب زمان اجرای پژوهش ، مقطعی؛ بر حسب نوع داده ، کمی؛ بر حسب محیط پژوهش ، کتابخانه ای؛ برحسب روش گرداوری داده ها و یا ماهیت و روش پژوهش ، توصیفی-همبستگی و برحسب میزان تمرکز بر پدیده مورد نظر پهنانگر بود.