چکیده:
هدف از این تحقیق، تعیین رابطه و سهم مدیریت دانش و سرمایه فکری در یادگیری معلمان بود. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق معلمان آموزش و پرورش شهر تهران بود که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 550 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و ابزار تحقیق پرسشنامه سنجش میزان یادگیری جرزگومز (2005)، مدیریت دانش رضایی ملک، رادفر و رشادت جو (1391) و پرسشنامه سرمایه فکری بختیاریان شهری و فرجی(1393) بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه ها از طریق بررسی روایی محتوایی، عاملی و محاسبه آلفای کرونباخ انجام شده است. مقدار KMO بزرگ تر از 6/ 0 و برابر با 735/ 0 و مقدار ضریب آلفای کرونباخ نیز برابر با 935/ 0 حاصل شد که با توجه به مطلوب بودن هر دو مقدار روایی و پایایی تائید گردید. به منظور تحلیل داده ها از روش رگرسیون خطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش و سرمایه فکری با یادگیری معلمان رابطه مثبت و معنادار دارد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد متغیر سرمایه فکری شامل سرمایه ساختاری، انسانی و ارتباطی هر یک به ترتیب به میزان 29، 28 و 27 درصد و ابعاد مدیریت دانش شامل شناسایی و ایجاد، به کارگیری، هدفمندسازی و انتقال دانش هریک به میزان 20، 39 و 26 درصد از متغیر ملاک، یادگیری را پیش بینی می کنند.
The purpose of this study was to identify the power of intellectual capital and knowledge management in predicting teachers’ learning. In this applied research, the design was descriptive and correlational. The statistical population of the study comprised all schoolteachers in Tehran. The sample size was determined to be 550 according to Morgan’s table and the participants were selected through simple random sampling method. The instruments consisted of Organization Learning Capability Scale (Jerez-Gómez, 2005), Knowledge Management Questionnaire (Rezai Malek, Radfar & Reshadatjou, 2012) as well as Intellectual Capital Questionnaire (Bakhtiyariyan Shahri & Faraji, 2014). Despite the fact that the instruments had already been standardized, their validity and reliability were examined through content validity, factorial validity and Cronbach’s alpha coefficient. The KMO index was greater than 0.6 and equal to 0.735 and the internal consistency of the measure was 0.935. Hence, the validity and reliability of the instruments were approved. The obtained data were analyzed through linear regression analysis. Results revealed that there was a significant, positive relationship between knowledge management, intellectual capital, and teachers’ learning. Furthermore, the results demonstrated that dimensions of intellectual capital, i.e., structural, human, and relational capital, held the power for predicting 29, 28, and 27 percent of variance in teachers’ learning. Moreover, dimensions of knowledge management, i.e., knowledge identification, creation, and transfer, could predict 20, 39 and 26 percent of variance in teachers’ learning.
خلاصه ماشینی:
روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و ابزار تحقیق پرسشنامه سنجش میزان یادگیری جرزگومز (٢٠٠٥)، مدیریت دانش رضاییملک ، رادفر ورشادت جو (١٣٩١) وپرسشنامه سرمایه فکری بختیاریان شهری و فرجی(١٣٩٣) بوده است .
یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش و سرمایه فکری با یادگیری معلمان رابطۀ مثبت و معنادار دارد.
مدیریت دانش به کارگیری سرمایه فکری برای موفقیت سازمان در رقابت با سازمانهای همتا، همچنین پاسخهای نوآورانه ای برای چالشهای جدید و اهرمی برای عمل و یک میانجی است (هاشمی، ١٣٩٣).
پیشینه تحقیق مروری بر پیشینه تحقیق نشان میدهد که پژوهشهای بسیار در زمینه سرمایه فکری و مدیریت دانش صورت گرفته اما مطالعه این موضوع در مورد سازمانهای آموزشی و پرورشی کمتر انجام شده است .
رابطه و سهم مدیریت دانش و ابعاد آن در پیش بینی یادگیری معلمان چگونه است ؟ 1.
ابزار این تحقیق پرسشنامه سنجش میزان یادگیری جرزگومز١ (٢٠٠٥)، مدیریت دانش رضائیملک ، رادفر و رشادت جو، (١٣٩١) و پرسشنامه سرمایه فکری بختیاریان شهری و فرجی (١٣٩٣) بوده و قلمرو زمانی مربوط به تحقیق مورد مطالعه مربوط به سال ٩٥-١٣٩٤ است .
همان گونه که در این مطالعه بررسی شد ارتقای موفقیت سازمانها به دستیابی به یادگیری مستمر برای ارتقای سرمایه فکری و مدیریت دانش بستگی دارد.
نتایج تحلیل داده های این مطالعه هم نشان داد که متغیرهای سرمایه فکری و مدیریت دانش با یادگیری معلمان رابطۀ مثبت و معنادار دارد.
٢. با توجه به اینکه بر اساس نتایج حاصل مدیریت دانش با یادگیری معلمان ارتباط مثبت و معنادار دارد، پیشنهاد میشود برای پیاده سازی و توسعه یادگیری معلمان در مدارس کشور اقدامات لازم انجام شود.