چکیده:
زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایدهها و روشهای جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمیهای جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی میپردازد. روش: به این منظور 75 دانشآموز دبستانی (7 تا 12 ساله) به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در 15 جلسه 45 دقیقه ای و 3 بار در هفته به صورت انفرادی اجرا شد. اثربخشی آموزش با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس و آزمون خلاقیت هیجانی آوریل ارزیابی شد. یافتهها: تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان Pz میتواند باعث افزایش نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی شود(05/ 0 >p ). نتیجه گیری: نوروفیدبک آلفا/تتادر مکانهای مختلف بر مولفههای مختلف خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان موثر است.
Introduction: There are hundreds of ways to develop creativity among children, youths and adults. Developing new ideas and ways of teaching creativity should also incorporate youth’s interests and hobbies.
Perpouse: The article presents the main information about the effect of alpha/theta neurofeedback on creativity.
Method: 75 primary school students (7-12 old) participated in the study voluntarily. Alpha/theta neurofeedback training was administrated in fifteen 90 minutes sessions. The variables were evaluated through Torrance Test of Creative Thinking and Averill's Emotional Creativity Test.
Results: MANCOVA analysis disclosed that this training can increase students' scores in cognitive and emotional creativity scales (p< 0.05).
Conclusion: Alpha/theta neurofeedback increases cognitive and emotional creativity.
خلاصه ماشینی:
"از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است حالتهای هیجانی میتواند شناخت و رفتار را تحت تأثیر قرار دهد (فورگاس و جورج، 2001، کروپتو، 2009، گاجدا، 2016، قره قوزلو، عسگری و کلانتری، 1395، گنجی، تقوی و عظیمی، 1394)، به طور کلی تحقیقات زیادی رابطه بین حالتهای هیجانی و خلاقیت را نشان داده است(سای، کوته و ساسودرا، 2005، رومرو و کراترد، 2006، فورگاس، 2000، لیوبومیرسکی، کینگ و دینر، 2005، جورج و ژو، 2002، 2007، کافمن و واسبرگ، 2002، نورافشان و جوکار، 2013، علاءالدینی و همکاران، 1394) در این زمینه آوریل (1999) مفهوم خلاقیت هیجانی را مطرح کرده است و میگوید خلاقیت هیجانی عبارت است از ابراز خود (اصالت 2 ) به روشی جدید (نوآوری 3 ) که بر اساس آن خطوط فکری فرد بسط یافته و روابط میانفردی او افزایش مییابد (اثربخشی 4 ).
به منظور نمونهگیری از جامعه مورد نظر، در چهار منطقه از مناطق 14 گانه شهر اصفهان که به تصادف انتخاب شدند برای شرکت در دوره های افزایش خلاقیت آگهی داده و سپس 75 نفر از داوطلبان بر اساس ملاکهای ورود ( شامل محدوده سنی بین 7 تا 12 سال، عدم مصرف دارو یا استفاده از رواندرمانی دیگر، عدم وجود مشکل روانپزشکی (بر اساس پرسشنامه نشانگان کودکان فرم والدین CSI 1 _IV) و داشتن هوش متوسط (بهره هوشی بین 90-110 بر اساس آزمون ریون)) به صورت تصادفی در 5 گروه آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان Pz، P3، P4، P3-P4، و کنترل قرار گرفتند ( در هر گروه 15 نفر)."