چکیده:
تشبیه از برجستهترین صورتهای خیال است که شاعران کودک و نوجوان در دوره معاصر، به کاربرد آن توجه ویژهای را نشان دادهاند. در این پژوهش که با هدف بررسی سبکشناسی کاربرد تصاویر تشبیهی در آثار ادبی کودک و نوجوان صورت پذیرفته، تلاش گردیده تا به شیوه توصیفی و تحلیلی و با توجه به منابع بلاغت سنّتی، به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که کیفیّت کاربرد تصاویر تشبیهی در آثار کودک و نوجوان چگونه است؟ لذا بعنوان نمونه آثار شعری دو تن از برترین آفرینندگان آثار کودک و نوجوان کشور، یعنی مصطفی رحماندوست و افسانه شعباننژاد، انتخاب گردیده و کاربرد تشبیه از جهت: ساختار، ارکان، تعدد طرفین، وجهشبه و حسّی و عقلی بودن، بررسی شده و در نهایت بسامد کاربرد آنها در جداول جداگانه-ای نشان داده شده است. نتیجه این تحقیق ضمن این که بیانگر کاربرد تشبیه بعنوان ابزاری مهم در روشنگری، خیالانگیزی و تاثیر بیشتر سخن در آثار کودک و نوجوان است، نشان از آن دارد که نوع مشبهبههای بکار گرفتهشده، پراکندگی تشبیهات گسترده و فشرده و انواع تشبیه از حیث تعدد طرفین از جمله موارد نشاندهنده تفاوتهای سبکی بین شعر کودک و نوجوان از یکدیگر است و خصیصههایی نظیر حسّی و مفرد بودن طرفین تشبیه و وجهشبه، و قریب بودن زاویه تشبیه از جمله موارد شباهت اشعار این گروههای سنّی با یکدیگر میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتیجة این تحقیق ضمن این که بیانگر کاربرد تشبیه بعنوان ابزاری مهم در روشنگری، خیالانگیزی و تأثیر بیشتر سخن در آثار کودک و نوجوان است ، نشان از آن دارد که نوع مشبه به های بکار گرفته شده، پراکندگی تشبیهات گسترده و فشرده و انواع تشبیه از حیث تعدد طرفین از جملة موارد نشاندهندة تفاوتهای سبکی بین شعر کودک و نوجوان از یکدیگر است و خصیصه هایی نظیر حسی و مفرد بودن طرفین تشبیه و وجه شبه ، و قریب بودن زاویة تشبیه از جملة موارد شباهت اشعار این گروههای سنی با یکدیگر میباشد.
نتیجة این پژوهش نشان از آن دارد که نوع مشبه به های بکار گرفته شده، پراکندگی تشبیهات گسترده و فشرده و انواع تشبیه از حیث تعدد طرفین از جملة موارد نشاندهندة تفاوتهای سبکی بین شعر کودک و نوجوان از یکدیگر است و خصیصه هایی نظیر حسی و مفرد بودن طرفین تشبیه و وجه شبه و قریب بودن زاویة تشبیه از جملة موارد شباهت اشعار این گروههای سنی با یکدیگر میباشد.