چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی نقش هوش معنوی در اخلاق کاری و سلامت عمومی معلمان ورزش بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که با مشارکت 123 نفر از معلمان ورزش که بهعنوان مربی و سرپرست در سیودومین دورة مسابقات ورزشی دانشآموزان پسر ابتدایی کشور حاضر بودند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة هوش معنوی- فرهنگی (1388)، پرسشنامة اخلاق کاری توماس و باتمن (2004) و پرسشنامة سلامت عمومی گلدبرگ ( 1979) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی، از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی، از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و تمام مؤلفههای آن با اخلاق کاری ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین، بین هوش معنوی با سلامت عمومی و چهار مؤلفة آن نیز رابطة مثبت و معنادار وجود داشت؛ بنابراین، آنچه از نتیجة پژوهش و ادبیات موجود دراینزمینه برداشت میشود، بیانگر رابطة مثبت هوش معنوی با اخلاق کاری و سلامت روانی است که اهمیت بهبود سطح هوش معنوی در افراد را بر همه آشکار میسازد. با توجه به اینکه سلامت روحی و روانی معلمان ورزش با کیفیت عملکرد آنها در ارتباط است، وجـود محیطهای کاری سالم و برخوردار از بهداشت روانی بسیار ضروری بهنظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
اخلاق کاری، رضایت شغلی، منشور اخلاقی و غیره بهخودیخود دارای ارزش ذاتـی هستند و George Geijsel, Sleegers, Leithwood & Jantzi Schultz & Schultz Meriac, Woehr & Banister Alhyasat-Khaled اخـلاق کـاری هنجاری فرهنگی است که به انجام کـار مناسـب و خـوب در جامعه، ارزش معنوی و مثبـت مـیبخـشد (ابراهیمپور، 1392، 8).
تولایی (1388)، طاهریدمنه، زنجیرچی و نجاتیان (1390)، شیخهپور، ابراهیمی، شیخهپور و زینالی (1394)، Hansen Spiritual Intelligence Amram Emmons Zohar & Marshall King اسکندری و ایراندوست (1394)، ططری، کوزهچیان و خطیبزاده (1395) و اکپارا و وین (2008) اخلاق کاری را در سازمانها بررسی کردند که پژوهشها حاکی از این بود که اخلاق کاری موجب رضایت شغلی، افزایش تعهد، مسئولیتپذیری بیشتر کارکنان و ارتقای عملکرد سازمانی میشود.
بهاینترتیب، معادلة پیشبینیکننده به این صورت است: (ظرفیت رفتارهای فضیلتمآبانه) 315/0 + (احساس مثبت داشتن) 123/0+ (خودآگاهی عمیق) 481/0+ 161/2= اخلاق کاری Durbin-Watson Tolerance VIF (رجوع شود به تصویر صفحه) برای پیشبینی سلامت عمومی براساس متغیر هوش معنوی و زیرمؤلفههای آن، از آزمون رگرسیون چندگانه نیز استفاده شد.
طبق یافتههای جدول شمارة هفت، آزمون رگرسیون چندگانه، مؤلفههای بصیرت، درک، تشخیص و تمیز، توانایی استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی و وجدان کاری را بهعنوان پیشبینیکنندههای قویتر برای سلامت عمومی معرفی کرد و معادلة پیشبینیکننده به این صورت است: (معنیبخشی کار و زندگی) 100/0 + (وجدان کاری) 073/0 + (بصیرت، درک، تشخیص و تمیز) 194/0 - (توانایی استفاده از منابع معنوی) 145/0+ (تفکر سیستمی) 090/0- 570/0 = سلامت عمومی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و اخلاق کاری رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) Investigating the Role of Spiritual Intelligence on Work Ethics and General Health of Sport Teachers E.