چکیده:
یکی از ابعاد رفتار سازمانی، شناخت مها رت های ارتباطی افراد با هدف دستیابی به بهره وری و تحقق اهداف سازمانی است. این پژوهش به تحلیل اثرهای مهارت های ارتباطی بر نگرش سازمانی هیئتعلمی استخدامی و مدعو تربیت بدنی دانشگاه پیام نور پرداخته است. پژوهش ازنوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شده است. 80 نفرهیئتعلمی استخدامی و 700 نفر مدرس مدعو تربیتبدنی دانشگاه های پیام نور جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تمام جامعة هیئتعلمی بهعنوان نمونه و از مدرسان مدعو 250 نفر بهصورت تصادفی خوشهای بهعنوان نمونة آماری با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بودند. روایی صوری و منطقی پرسش نامه ها به کمک اساتید دانشگا ها و صاحبنظران بخش مدیریت انجام شد و پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد که برای هرکدام از پرسشنامه ها بهترتیب 84/0، 84/0 و 88/0 محاسبه شد. از روشهای آمار توصیفی برای طبقه بندی نمره های خام و ترسیم جداول و نمودارها و از آمار استنباطی (کلوموگروف – اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه) برای بررسی فرضیة پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مهارتهای ارتباطی و ابعاد نگرش سازمانی معنادار است. همچنین، ضرایب رگرسیون چندگانه حاکی از این است که تاثیر دو مولفة مهارتهای ارتباطی (کلامی و بازخورد) بر نگرش سازمانی معنادار است و تاثیر مولفة شنود بر نگرش سازمانی معنادار نیست؛بنابراین، با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی در پیشبینی نگرش سازمانی بهنظر میرسد که مسئولان باید راهبردهای مدیریتی مناسبی را برای رسیدن به سطح بهینة تمامی مولفههای مهارتهای ارتباطی بهویژه مهارت شنود بهکار گیرند.
خلاصه ماشینی:
Chant, Jenkinson, Randle & Russell 3.
Azalea, Omar & Mastor 6.
Barton, Stacey & Fortnum 3.
Susan 4 Lina, Aukse & Loreta در اين پژوهش ، از روش هاي آمار توصيفي براي طبقه بندي نمره هاي خام و ترسيم جداول و نمودارها و از آمار استنباطي (کلوموگروف – اسميرنوف براي تعيين نحوة توزيع داده ها، تحليل همبستگي، تحليل رگرسيون چندگانه و تي مستقل براي مقايسۀ متغيرهاي پژوهش بين هيئت علمي و مدرسان مدعو و آزمون فريدمن براي رتبه بندي مؤلفه هاي مهارت هاي ارتباطي و تعهد سازماني) براي بررسي فرضيۀ پژوهش استفاده شد.
Yilmaz, Kumcagiz, Balci-Celik & Eren 3.
Hall, Gunnery & Andrzejewski 4.
همتيعفيف (١٣٩١) در پژوهش خود مطرح کرد که بين هر سه بعد مهارت هاي ارتباطي (کلامي، شنود و بازخورد) با تعهد سازماني و رضايت شغلي ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد و اين دقيقاً با نتايج پژوهش حاضر همسو است .
دراين راستا، آن ها به ارتباط بين مهارت هاي ارتباطي و رضايت شغلي به همراه تعهد سازماني اشاره کرده اند که با يافته هاي پژوهش حاضر همسو است .
Petersen, Ragatz & Monczka 2.
Explaining the Communication Skills Model of Physical Education Teachers of Tehran Province, Emphasizing Increased Organizational Commitment and Job Satisfaction.
Study Of Managers' Communication Skills Based On The Staff's View In Shiraz University Of Medical Sciences.
بررسي ارتباط مهارت هاي ارتباطي با نگرش سازماني هيئت علمي استخدامي و مدعو رشتۀ تربيت بدني دانشگاه پيام نور.
Survey Relationship of Communication Skills by Organizational Attitude of Physical Education Faculties (Full Time and Part Time) in Payame Noor University.