چکیده:
در این پژوهش، رابطة عناصر پایهای سیستم مدیریت دانش با بهاشتراکگذاری دانش، از دیدگاه مدیران ادارة کل تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور بررسی شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی ازنوع پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. همة مدیران تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که حجم نمونه تمامشمار و برابر با حجم جامعه بود. ابزار اصلی این پژوهش، پرسشنامة اصلاحشده و تغییریافتة اندام (1387)، درمجموع با 19 سوال برای عناصر پایهای دانش و شش سوال برای بهاشتراکگذاری دانش بود که درقالب مقیاس پنجرتبهای لیکرت طراحی شده بود. نتایج نشان داد که میانگین عناصر پایهای دانش و بهاشتراکگذاری دانش بیشازحد متوسط است و بیشترین میانگین مربوط به شاخص سازمانی و کمترین میانگین مربوط به شاخص یادگیری مدیران است. بین عناصر پایهای مدیریت دانش و بهاشتراکگذاری دانش از دیدگاه مدیران در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، درمجموع متغیرهای عناصر پایهای مدیریت دانش 504/0 از بهاشتراکگذاری دانش در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها را تبیین میکنند و متغیر سازمان بیشترین اهمیت را در پیشبینی بهاشتراکگذاری دانش دارد. براساس نتایج بهدستآمده مشخص شد که راهبرد مدیریت دانش خاص یا اقدامات مدیریتی مشخص، به یک اندازه برای سازمانهای مختلف کارساز نخواهند بود؛ بنابراین، اهداف و راهبردهای مدیریت دانش با توجه به برنامهریزی و تفکر راهبردی یک سازمان با سازمان دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ عناصر پايه اي مديريت دانش مدل استانکوسکي با تسهيم دانش از ديدگاه مديران تربيت بدني دانشگاه هاي سراسر کشور وحيد ساعت چيان ١، عليرضا خادملو٢ ، بهادر عزيزي ٣ * ١.
دانشجوي دکتري مديريت ورزشي، دانشگاه فردوسي مشهد تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٥/٠٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/١٠/٢٠ چکيده در اين پژوهش ، رابطۀ عناصر پايه اي سيستم مديريت دانش با به اشتراکگذاري دانش ، از ديدگاه مديران ادارة کل تربيت بدني دانشگاه هاي سراسر کشور بررسي شد.
Lee, Gillespy, Maan & Wearing 6.
Naresh Kumar, Raduan Che Rose ادامه جدول ١- عوامل تأثيرگذار بر تسهيم دانش (رجوع شود به تصویر صفحه) لي و همکاران (٢٠١٠) در پژوهش خود نتيجه گرفتند که رهبري در خلق فرهنگ يادگيري درکنار عوامل زيرساخت ، فناوري و اندازة سازمان ، يکي از چهار تقويت کنندة اصلي انتقال دانش است .
ناگزير، تسهيم دانش يکي از مهم ترين راهبردهايي است که ميتواند در شرايط موجود به ارتقاي هرچه بيشتر عملکرد و موفقيت اداره هاي کل تربيت بدني دانشگاه ها کمک کند؛ اما اجراي موفقيت آميز راهبرد مديريت دانش مستلزم آن است که ابتدا نسبت به مناسب بودن وضعيت عناصر پايه اي همچون «رهبري، سازمان ، يادگيري و فناوري» که بايد براي پياده سازي موفقيت آميز سيستم مديريت دانش در هر سازماني به آن توجه کرد، اطمينان حاصل کرد.
1. Dobrai, Farkas, Karoliny & Poór 2.
Knowledge Management & E-Learning: An international Journal, 4(1), 7-16.
رابطۀ عناصر پايه اي مديريت دانش مدل استانکوسکي با تسهيم دانش از ديدگاه مديران تربيت بدني دانشگاه هاي سراسر کشور.