چکیده:
هدف: ارائه مدل قابل اتکا برای اندازهگیری ارزش برند و تلاش برای راهیابی آن بهعنوان دارایی ترازنامه شرکتها.
روش: تکنیک قدرتمند معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. و رویه بوت استراپ با استفاده از دادههای سری زمانی سالانه مربوط به 190 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1386 تا 1396.
یافتهها: مدلی جدید برای حسابداری برند که همه متغیرهای آن مالی است و دارای ابعاد ارزش بازار، ارزش محصول و بهای تمام شده مخارج برند بوده و شرکتها و استفادهکنندگان میتوانند آن را بهراحتی محاسبه کنند.
نتیجهگیری: بهکارگیری این ایده جدید برای مدلسازی و برآورد ارزش ویژه برند شرکتها، میتواند در فرایند بهبود مدیریت برند، فراهم شدن بستر لازم در راستای ورود ارزش ویژه برند به اقلام دارایی ترازنامه، کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و سهامداران و در نهایت، بهبود کارایی بازار سرمایه نقش مؤثری ایفا کند.
Objective
Presentation of a reliable model for brand measurement and attempt to find a way to enter it into the balance sheet as an asset.
Methods
The powerful technique of structural equation model (SEM) by smart PLS software and bootstrap method using time series data for 190 active company in the Tehran security market from 2007-2017.
Results
A new model for brand accounting that all of its variables are financial and has market value, production value and cost of brand expenditures dimensions and it is easily computable for companies and users.
Conclusion
Using this new idea for modeling and estimating the company’s brand equity can play effective role in brand entrancing to balance sheet, deduction of information asymmetry between managers and stockholders and at last improvement of capital market efficiency.
خلاصه ماشینی:
به علاوه ، تا کنون مطالعات زیادی در حوزه تعیین ارزش ویژه برند صورت پذیرفته که بخـش اعظـم آنهـا در حـوزه 5 بازاریابی و از طریق مصاحبه با مصرف کنندگان و فروشندگان محصولات شرکت های صاحب برند بوده (یانگ ، چن و لو، ٢٠١٨؛ هرسیو، ٢٠١٨؛ یورگنسن ، ٢٠١٥؛ نام ، اکینسی و وات ٦، ٢٠١١؛ خسروی نژاد و همکاران ، ١٣٩٧؛ حیدری ، خـانلری و مهدوی ، ١٣٩٦ و قندهاری ، خزائی پول ، بهارستان ، بالویی و کیالاشکی ، ١٣٩١) و مهم ترین مشکلات آنها این اسـت کـه بسیار هزینه بر و زمان بر بوده و به راحتی برای شرکت ها قابل استفاده نیستند.
بر پایه این مفاهیم پژوهش حاضر در صدد است پس از بررسی مطالعات صورت پذیرفته در این حوزه ، با اتکا به نتایج آنها و با استفاده از داده های سری زمانی سالانه برگرفته از اقلام صورت های مالی و اطلاعات بازار سـرمایه ١٨٠ شـرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی ١٣٨٦ الی ١٣٩٦، به شناسایی مهم ترین متغیرهای مالی مؤثر بـر ارزش ویژه برند بپردازد تا به کمک آن بتوان به شیوه برآورد جامع و کارایی از ارزش ویژه برند دست یافت و با ورود ارزش ویژه برند به عنوان دارایی در اقلام ترازنامه ، به نیاز اطلاعاتی استفاده کننـدگان صـورت هـای مـالی در راسـتای نزدیـک شـدن ارزش های ترازنامه ای به ارزش واقعی شرکت و افزایش مربوط بودن و قابل اتکا بودن صورت های مالی به عنوان رسـالت اصلی حرفه حسابداری پاسخ داده شده و به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و سرمایه گذاران منجر شود.
Liu, Foscht, Eisingerich, & Tsai 2.
David, Hwang, Pei, & Reneau 2.
Investigation the indicator factors brand equity financial based in accepted firms in Tehran security market.