چکیده:
هدف پژوهش: در دهههای اخیر با رواج اینترنت، کسبوکارهای الکترونیکی بهعنوان ابزاری برای سازماندهی مدل کسبوکار شناخته میشود. اما در این میان، دنیای کسبوکار الکترونیک برای بسیاری از تازهواردان بسیار گیجکننده است. آنچه در مطالعه حاضر مدنظر پژوهشگر هست، بررسی دستهای از عوامل اثرگذار بر ایجاد تمایل در میان مدیران یا مالکان شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه پذیرش کسبوکارهای الکترونیک میباشد.
روش پژوهش: روش این پژوهش، براساس هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه، متشکل از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط توزیعکننده محصولات دارویی در شهر تهران، میباشد. بر این اساس، حجم نمونه، از طریق فرمول کوکران، 196 نفر، در نظر گرفته شده است. با توجه به دشواری دسترسی به مدیران این شرکتها، از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس، جهت انتخاب نمونه آماری، استفاده شدهاست. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد که روایی آن با استفاده از محاسبه شاخص CVR، مورد تأیید قرار گرفت و محاسبه آلفای کرونباخ نیز برای تعیین پایایی آن، نشان داد که قابلیت اطمینان پرسشنامه، مورد تأیید است. سپس با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس دادههای جمعآوری شده مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج پژوهش: نتایج آزمون ده فرضیه در این پژوهش نشان داد که، از میان عوامل مدیریتی، حمایت مدیریت سازمان، نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درکشده، با تمایل به پذیرش کسب و کار، رابطه معناداری دارند. از میان عوامل فنی، مزیتهای درکشده و از میان عوامل محیطی، فشار تأمینکنندگان و فشار مشتریان، با پذیرش کسب و کار الکترونیکی، رابطه معناداری دارند.
محدودیتهای پژوهش: در این تحقیق با محدودیتهایی از جمله مقطعی بودن تحقیق که قابلیت تعمیم نتایج را محدود میسازد، عدم وجود مطالعه داخلی کاملاً مرتبط جهت پوشش کامل ادبیات و چارچوب نظری. مهمترین محدودیت حاکم بر این تحقیق را میتوان مشغولیت کاری و فکری پاسخدهندگان بهعنوان جامعه آماری تحقیق دانست به همین خاطر جمعآوری دادهها بهواسطه تلاش محقق در تفهیم اهداف و فواید احتمالی تحقیق برای آنان جهت افزایش دقت در پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه و کمبود وقت آزاد پاسخدهندگان فرایندی زمانبر بود.
نوآوری پژوهش: این مطالعه به لحاظ موضوعی دارای نوآوری میباشد؛ مبتنی بر بررسیهای پژوهشگر در پایگاههای پژوهشی داخلی، مطالعه یا مطالعاتی با موضوع شناسایی عوامل اثرگذار بر تمایلات رفتاری مدیران شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه پذیرش کسب و کارهای الکترونیکی مشاهده نگردید. از این رو به دلیل عدم مشاهده چنین مطالعهای میتوان تحقیق حاضر را به لحاظ موضوعی دارای نوآوری دانست.