چکیده:
یکی از اهداف سازمانهای خدماتی ایجاد تصویر ذهنی متبت از برند خود در ذهن مشتریان است. از این رو امروزه ایجاد تصویر ذهنی مثبت در ذهن مشتریان از مهمترین حوزههای مورد مطالعه در زمینه برند گذاری است. از سوی دیگر، عوامل مختلفی بر تصویر ذهنی مشتریان تأثیرگذار است که تحریفهای شناختی از مهمترین آنها است. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریفهای شناختی بر تصویر ذهنی برند در بین مشتریان شرکت همکاران سیستم است.
پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادههای پژوهش جزء پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان شرکت همکاران سیستم در شهر اصفهان در پاییز 1395 میباشد که به این شرکت مراجعه کردهاند و برابر با 1400 نفر محاسبه شده است. به منظور تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی-مورگان استفاده شد و حجم نمونه برابر با 300 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر از نوع نمونه گیری تصادفی ساده است. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساختهای شامل 18 سؤال استفاده شده است. به منظور استفاده از پرسشنامه مذکور، ابتدا روایی و پایایی آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد تحریفهای شناختی بر تصویر ذهنی برند تأثیر معنیداری دارد. همچنین بخش دیگری از نتایج این پژوهش نشان داد تحریفهای شناختی بر تصویر ذهنی شناختی، عاطفی و رفتاری برند تأثیر معنیداری دارد.