چکیده:
تحولات سده پایانی دهه بیستم میلادی در تاریخ علم و صنعت بیسابقه بود زیرا دستاوردهای انقلاب صنعتی و انتقال الکترونیک با تحولات فناوری اطلاعات به هم آمیخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات را پی ریخت. فناوری اطلاعات محصولی بود که دستاوردها و پیامدهای آن در ذهن طیف عظیمی از پدیدآورندگان آن نمیگنجید. تحقیق حاضر به بررسی نقش و اهمیت بازاریابی اینترنتی در عملکرد شرکتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک (دیجی کالا و بامیلو) انجام گرفت. این تحقیق کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای و طبقهبندی تصادفی میباشد و جامعه آماری این تحقیق 500 نفر از کارکنان دیجی کالا و بامیلو که طبق فرمول کوکران تعداد 217 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss 20 و lisrel 8. 80 استفاده شده است، یافتههای پژوهش نشان بازاریابی اینترنتی بر ارتباطات، فروش، چهره تجاری و مزیت رقابتی تاثیر بسزایی دارد.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: بازاریابی اینترنتی، عملکرد، ارتباطات، فروش، چهره تجاری و مزیت رقابتی مقدمه پیچیده شدن و شدت یافتن رقابت در بازارهای داخلی باعث شده است که کارخانهها با مشکلاتی روبهرو شوند که برخی از این مشکلات ناشی از عدم توانایی یا ضعف شرکتها برای انجام فعالیتهای بازاریابی میباشد.
بنابراین آشنايي شرکتهاي مزبور با قابلیت ها و مزاياي بازاريابي الكترونيكي و تكنيك ها و روش هاي آن و نحوه استفاده از آنها مي تواند برخي از مشکلات مرتبط با بازاریابی را مرتفع ساخته و اثر بخشي فعاليتهاي بازاريابي را افزایش دهند همچنين علي رغم گسترش و تکامل روشها و تكنيكهاي بازاريابي الكترونيكي همگام با توسعه فناوري هاي مربوطه و با عنایت به وجود اهمیت عمليات بين المللي خصوصا فروش در بقاء و رشد شرکتها، هیچ مطالعه ای در خصوص رابطه میان استفاده از بازاريابي الكترونيكي و نتایج حاصل از فعالیت های بازاریابی يك شركت يافت نگردید، که این امر نیز اهمیت و ضروت انجام چنین مطالعه اي را از نظر علمي جهت روشن ساختن نقش بازاريابي الكترونيكي در عملکرد بازاریابی نمایان می سازد.
غالبا اطلاع رسانی صورت گرفته در مرحله قبلی موجب جذب تعدادی مشتری بالقوه میگردد و در مرحله فروش به شکل پاسخ به مشتریان و در قالب درخواست از شرکت یا سازمان ظاهر می گردد پیشنهادات - با توجه به رابطه مثبت و مستقیم بین بازاریابی الکترونیکی و عامل ارتباطات عملکرد بازاریابی شرکتهای دیجی بامیلو، این شرکتها میتوانند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی نظیر، کاتالوگ آنلاین، خبرنامه الکترونیکی، مجله الکترونیکی و اتاق۔ های گفتگو ارتباط مستقیمی با مشتریان داشته و با ایجاد پل ارتباطی مستمر ضمن دریافت نظرات و پیشنهادات آنها، زمینه رضایت آنها را فراهم نمایند.