چکیده:
با توجه به پیشرفتهای زیادی که در امر آموزش زبان فارسی بهغیرفارسیزبانان در چند سال اخیر انجام گرفته است؛ اما هنوز کاستیهایی نیز به چشم میخورد که یکی از این کاستیها ارزشیابی مهارتهای زبان فارسی است. مهارت نوشتاری توانایی خلق کلمات و بیرون کشیدن ایدهها از ذهن و همچنین توانایی انتقاد کردن از آن ها میباشد، برای اینکه زبانآموز تصمیم بگیرد که کدامیک از آنها را بهکار برد. آزمون نوشتاری نیز یک آزمون تولیدی و محصولمحور است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است راهکارهای ارزشیابی مهارت نوشتاری و کنشهای نوشتاری مانند کنش تقلیدی، فشرده، واکنشی و گسترده و انواع سوالات آزمون نگارش از قبیل سوال پایه، سوال چارچوبدار و سوال متنمحور مورد بررسی قرار گیرد. درادامه با توجه به اهمیت خطاهای نظاممند فارسیآموزان در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی، 20 خطای نحوی فارسیآموزان که دارای بسامد بالایی در برگنوشتههای فارسیزبانان است، مورد واکاوی قرار گرفتهاند که این خطاها شامل حذف عناصر دستوری و واژگانی، اضافه کردن عناصر غیرضروری یا نادرست، انتخاب یک عنصر نادرست و جایگزین کردن آن با عنصر درست و چینش و ترتیب نادرست عناصر میباشد که باید در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی به آن توجه کرد.
خلاصه ماشینی:
طراحي آزمون مهارت نوشتاري ويژه ي غيرفارسي زبانان : راهکارها و تحليل خطاها ليلا گل پور١ (ره ) نويسنده ي مسئول ، استاديار گروه آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان ، دانشگاه بين المللي امام خميني 2 چکيده با توجه به پيشرفت هاي زيادي که در امر آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان در چند سال اخير انجام گرفته است ؛ اما هنوز کاستيهايي نيز به چشم ميخورد که يکي از اين کاستيها ارزشيابي مهارت هاي زبان فارسي است .
بنابراين در اين پژوهش سعي شده است راهکارهاي ارزشيابي مهارت نوشتاري و کنش هاي نوشتاري مانند کنش تقليدي، فشرده ، واکنشي و گسترده و انواع سؤالات آزمون نگارش از قبيل سؤال پايه ، سؤال چارچوب دار و سؤال متن محور مورد بررسي قرار گيرد.
درادامه با توجه به اهميت خطاهاي نظام مند فارسيآموزان در امر سازمان دهي مواد آموزشي، انتخاب روش تدريس مناسب و آزمون سازي، ٢٠ خطاي نحوي فارسيآموزان که داراي بسامد بالايي در برگ نوشته هاي فارسيزبانان است ، مورد واکاوي قرار گرفته اند که اين خطاها شامل حذف عناصر دستوري و واژگاني، اضافه کردن عناصر غيرضروري يا نادرست ، انتخاب يک عنصر نادرست و جايگزين کردن آن با عنصر درست و چينش و ترتيب نادرست عناصر ميباشد که بايد در امر سازمان دهي مواد آموزشي، انتخاب روش تدريس مناسب و آزمون سازي به آن توجه کرد.
اين نوع سنجش براي تعيين ميزان دانش آزمون دهنده در زير مهارت هاي نوشتن ، مانند دستور زبان و ساختار جمله به کار ميرود.
A Practical Guide to Assessing English Language Learners.