چکیده:
در پژوهش حاضر درک دو نوع بند موصولی پیچیدهی فاعل-فاعل و فاعل-مفعول در کودکان نارساخوان و سالم و نیز درک این دو نوع بند موصولی نسبت به هم مقایسه و سه نوع خطا در این رابطه بررسی گردید. بهدلیل نبودن پژوهشی دربارهی چگونگی درک بندهای موصولی در کودکان نارساخوان فارسیزبان، پژوهش حاضر جزء اولین پژوهشهای این حوزه محسوب میشود. روش این پژوهش، مقطعی، توصیفی و مقایسهای است. بهمنظور سنجش درک بندهای موصولی، یک آزمون تصویری شامل چهار گزینه طراحی شد و از 30 دانشآموز نارساخوان و 30 دانشآموز سالم در سه پایهی سوم، چهارم و پنجم آزمون گرفته شد. یکی از تصاویر درست و سه تصویر دیگر انحرافی بودند که به سه نوع خطا در بند پایه، خطا در بند موصولی و خطا در هر دو بند طبقهبندی شدند. برای تحلیل یافتههای حاضر از آزمون منویتنی و مربعکای استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین کودکان نارساخوان و سالم در درک هر دو نوع بند موصولی تفاوت معنیداری وجود داشت (0. 0001≥ p). کودکان نارساخوان در درک هر دو نوع بند موصولی با مشکل بیشتری روبهرو بودند و درصد سه نوع خطا در آنها بالاتر بود. کودکان نارساخوان و سالم در بندهای موصولی فاعل-مفعول درک پایینتری داشتند و پیچیدگی بندهای موصولی فاعل-مفعول بر اساس نظریهی وابستگی مکانی، فرضیهی ساختاری، فرضیهی فاصلهی خطی و فرضیهی تفاوت در ترتیب واژگان تایید شد. بر مبنای نتایج نهایی مشخص شد که کودکان نارساخوان نسبت به همسالان خود در چه مواردی با مشکل بیشتری مواجهاند و در چه ساختارهای نحوی نیاز به تمرین بیشتر دارند.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده نشان داد که بين کودکان نارساخوان و سالم در درک هر دو نوع بند موصولي تفاوت معنيداري وجود داشت (٠٠٠٠١≤p ).
نبيفر (١٣٩٣) طي پژوهشي نشان داد که کودکان نارساخوان علاوه بر پردازش واج شناسي، در آزمون هاي ساختارهاي نحوي پيچيده از جمله بند موصولي فاعل -فاعل با مشکل مواجه هستند (٢٠١٤ ,Nabi far)..
براي مثال در انگليسي ترتيب غالب عناصر بر اساس فاعل ، فعل و مفعول است ؛ اما در بند موصولي مفعول در انگليسي، ترتيب عناصر تغيير ميکند و باعث دشوارتر شدن درک اين جملات ميشود ,Christian &Macdonald ) (٢٠٠٢، (٢٠٠٩ ,Macdonald &Christian ).
در اين پژوهش ، درک دو نوع بند موصولي فاعل - فاعل و فاعل -مفعول متغير وابسته و وضعيت کودکان يعني نارساخوان و سالم ، متغير مستقل است .
بنابراين هيچ کدام از دو گروه نارساخوان و سالم در درک واژگان و جملات متعدي مشکلي نداشتند و انجام آزمون هاي بند موصولي فاعل -فاعل و فاعل -مفعول بيمانع بود.
نتايج حاصل از آزمون درک بندهاي موصولي فاعل -مفعول در دو گروه دانش آموزان نارساخوان و سالم جدول ٢.
٤. نتايج حاصل از مقايسه ي آزمون درک بندهاي موصولي فاعل -فاعل و فاعل -مفعول همان طور که داده هاي جدول ٣ نشان ميدهد، دانش آموزان نارساخوان در دو بند موصولي فاعل -فاعل و فاعل - مفعول از نظر ميانگين نمرات پاسخ هاي صحيح با يکديگر اختلاف داشتند و اين اختلاف معنيدار بود (٠٠٠٠١≤p).
همچنين نتايج حاکي از آن بود که کودکان نارساخوان و سالم ، درک پايين تري در بندهاي موصولي فاعل -مفعول نسبت به فاعل -فاعل داشتند.