چکیده:
یکی از راهکارهای توسعه کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی با هدف جلوگیری از ضایعات محصولات بخش کشاورزی و دسترسی
این محصولات به بازارهای داخلی و سطح بینالمللی است. این مطالعه به بررسی بازاریابی صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما میپردازد.
بدین منظور با استفاده از آمار و اطلاعات برای واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما که در پنج زمینه برندسازی, بستهبندی
و قیمتگذاری» مشتری مداری و تبلیغات در استان کرمان فعالیت دارند جمعآوری شده است. این تحقیق از نظر هدفء پژوهشی
کاربردی و در دسته تحقیقهای علی قرار داد جامعهی مورد پژوهش شامل افرادی است که در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی
خرما فعالیت دارند. که پس از تایید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی
روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافراز آموس استفاده شده است. موّلفه"حفظ جایگاه برند در میان
مشتریان و بازار" " تکنولوژی بستهبندی" *باورهای اقتصادی در تبلیغات" مولفه "قیمتگذاری رقابت محور" مولفه "پیشبینی
نیازهای مشتری" و مولفه "تبلیغات" در عوامل توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرماء اولویت اول قرار دارند. یکی از رویکردهای
مهم در تامین مواد غذایی کشور با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع و مراتع کشاورزی کاهش ضایعات در بخش کشاورزی
میباشد که سرمایهگذاری در این امر نیازمند وجود بازارهای مناسب برای فروش محصولات صنایع تبدیلی و تکمیلی است. وجود
اقدامات بازاریابی با ایجاد جذابیت در بازارهای صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما استان کرمان, امکان حضور سرمایهگذاران بیشتر را
فراهم مینماید که این امر علاوه بر کاهش هرچه بیشتر ضایعات خرما در استان باعث درآمدزایی و ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافراز آموس استفاده شده است، مؤلفه"حفظ جایگاه برند در میان مشتریان و بازار" " تکنولوژی بستهبندی" "باورهای اقتصادی در تبلیغات" مؤلفه "قیمتگذاری رقابت محور" مؤلفه "پیشبینی نیازهای مشتری" و مؤلفه "تبلیغات" در عوامل توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما، اولویت اول قرار دارند.
یکی از رویکردهای مهم در تأمین مواد غذایی کشور با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع و مراتع کشاورزی کاهش ضایعات در بخش کشاورزی میباشد که سرمایهگذاری در این امر نیازمند وجود بازارهای مناسب برای فروش محصولات صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
توسعهي كشاورزي به افزايش عملكرد محدود نبوده و تنوع بخشي و فرآوري، كاهش ضايعات و توليد ارزش افزوده را نيز در بر دارد (حسینی و شریفزاده، 1386) از اين رو ضرورت دارد كه بخش كشاورزي فراي كاركردهاي معيشتي، خود را براي ايفاي نقشهاي جديد آماده كند و آن حضور در بخش بازاریابی است (مرادینژاد و همکاران، 1386) محیطهای کسبوکار جدید خواستار تواناییهای مختلفی از صنایع و کارآفرینان حاضر بخصوص در صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند که این امر در ابتدا حضور در این بازارها را مشکل میسازد ولی تسلط بر این تواناییها میتواند مزیتهای رقابتی بسیاری را برای کارآفرینان ایجاد نماید که از این بین میتوان به افزایش فروش، صادرات، جذب سرمایهگذار و غیره نام برد.
از این رو سؤال اصلی تحقیق آن بوده است که تأثیرات اقدامات عوامل بازاریابی در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در استان کرمان چگونه است؟ پیشینه تحقیقات (علیآبادی و همکاران، 1394)، در تحقیقی به نام "بستهبندی هوشمند در صنایع غذایی" فاکتورهایی برای بستهبندی هوشمند را نشانگرهای دما و دما و زمان، کنترلکننده غلظت گاز افزایش سهولت در امر تولید و توزیع سیستمهای ضد جعل و سرقت و ایمنی و افزایش کیفیت محصولات غذایی را افزایش میدهد.