چکیده:
بازاریابی درونگرا نوعی بازاریابی غیرمستقیم است که بهجای تمرکز بر تبلیغات بر محتوا تمرکز دارد. برخلاف بازاریابی برونگرا که بر فروش مستقیم تمرکز دارد بازاریابی درونگرا تمرکز اصلی خود را بر رفع سوالات و دغدغههای ذهنی مخاطب قرار میدهد. روشهای بازاریابی سنتی بر پایه جلبتوجه مخاطبان کار میکند، و هرروز توجه مخاطبان کمتر میشود درنتیجه تاثیر این شیوههای بازاریابی هم کمتر میشود. این مقاله با هدف ارائه الگوی عوامل حیاتی موفقیت بازاریابی درونگرا پرداخته شده است. از آنجا که شناخت عوامل موفقیت بازاریابی درونگرا موضوعی است که سابقه تحقیق چندانی در کشور ندارد، در این مقاله کوشش شده است تا به شناسایی عناصر زیربنایی بازاریابی درونگرا پرداخته شود. با توجه به مطالعات پیشین و مصاحبه با خبرگان، مجموعهای از این عناصر شناسایی شدند. این عوامل با استفاده از تکنیک مدلسازی تفسیری-ساختاری، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارتباط و توالی شاخصها به دست آمده است. بینشی که این مدل به مدیران ارائه میکند میتواند به آنها در برنامهریزی راهبردی برای آمادگی برای بکارگیری از بازاریابی درونگرا کمک کند. براساس نتایج این پژوهش بازاریابان بهجای تمرکز بر تعداد محتواها باید بر کیفیت محتوا تمرکز کنند، محتوایی که به مخاطبان آموزش میدهد و قدرت و نفوذ برند شرکت را بهبود میبخشد. اگر تنها محتوای باکیفیت به اشتراک گذاشته خواهد شد و موجب دسترسی شرکت به مخاطبان بیشتر،افزایش اعتماد مخاطبان خواهد شد. با محتوای نادرست مخاطبان شرکت از دست میروند و اعتبار شرکت آسیب میبیند.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي : بازاريابي درونگرا، تجارت الکترونيک ، بازاريابي محتوايي، مدل ساختاري-تفسيري مقدمه بازاريابي درونگرا يا ربايشي روشي براي جذب مشتريان به محصولات و خدمات شرکت از طريق بازاريابي محتوايي، بازاريابي شبکه هاي اجتماعي و بهينه سازي موتور جستجو ميباشد (حبيبي، ١٣٩٥).
با وجود تمامي اين مزايا در بدو ورود هر تکنولوژي جديد موانع در آن وجود دارد موانع بازاريابي درون گرا -نبودن زير ساخت هاي مناسب : مشکل زير ساخت مناسب بازاريابي درونگرا از جمله زير ساخت فناوري اطلاعات، سواد کامپيوتر، فرهنگ خريد سيار و غيره در کشورهاي در حال توسعه يکي از معظلات موجود ميباشد که زير ساخت IT از با اهمت ترين بوده که خود زير ساخت IT از پنج عنصر مهم تشکيل شده است : سخت افزار کامپيوتر، نرم افزار کامپيوتر، فناوري مديريت داده، فناوري شبکه و مخابرات و خدمات فناوري که اين عناصر بايد با همديگر به صورت هماهنگ کار کنند(مولانا پور) زيرا عدم وجود يکي از عناصر سبب ايجاد اخلال در کارکرد شبکه ميباشد -عدم اعتماد مشتريان بالقوه : به دليل نا آگاهي مشتريان از پرداخت ها ورعب پرداخت به صورت غير مستقيم و عدم تحويل کالا در آن واحد مشترياني که تجربه خريد هايي با اين شرايط را نداشته اند ارائه دهندگان کالا و خدمات را با مشکلاتي مواجه ميکنند که نياز به فرهنگ سازي از سوي ارائه دهندگان از طريق رسانه هاي عمومي و البته حمايت دولت ميباشد.
براي شناسايي عوامل حياتي موفقيت بازاريابي درونگرا از روش فراترکيب استفاده شده است .
حالت ها و علائم مورد استفاده دراين رابطه مفهومي عبارت است از: جدول ١ - علائم مورد استفاده در طراحي مدل ساختاري -تفسيري O X A V متغير i بر j تاثير دارد متغير j بر i تاثير دارد رابطه دو سويه عدم وجود رابطه تجزيه وتحليل داده ها در اين تحقيق نخست عوامل حياتي موفقيت بازاريابي درونگرا براساس روش فراترکيب انتخاب شدند.