چکیده:
تشکیل هاب صادراتی یا قطب صادراتی نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دارد. صنایع لبنی کشور نیز پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک هاب صادراتی دارند. نیز این مطالعه با رویکردی کاربردی صورت گرفته است و از منظر روش گردآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی-توصیفی محسوب میشود. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه مقایسه زوجی است. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوایی ارزیابی شده است و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نرخ ناسازگاری بررسی شده است. جامعه آماری این مطالعه خبرگان اتاق بازرگانی کشور میباشند و در نهایت هشت نفر به صورت هدفمند و بااستفاده از روشهای غیراحتمالی در این مطالعه شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل موثر بر هاب صادراتی در صنعت لبنیات کشور عبارتند از: محیطی، مدیریتی، سازمانی، محصول و استراتژی های بازرگانی. برای هریک از عوامل اصلی زیرمعیارهائی شناسائی شده است. در این میان معیار استراتژیهای بازرگانی از بیشترین اولویت برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر تا کنون پژوهشي جهت ارزيابي عوامل موثر بر تشکيل هاب صادراتي در صنعت لبنيات کشور صورت نگرفته است لذا انجام اين پژوهش ضروري است و از نتايج آن مي توان براي شکوفايي اقتصادي و موفقيت در عرصه بين المللي استفاده کرد.
در اين مطالعه به شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر تشکيل هاب صادراتي در صنعت لبنيات کشور پرداخته شده است .
مباني نظري پژوهش صادرات غير نفتي به عنوان يک عنصر موثر و کليدي در توسعه اقتصادي کشور محسوب مي شود و بر آمادگي زيرساخت هاي لازم جهت بکارگيري استراتژي هاي صادراتي مناسب براي آن تأکيد گرديده است .
روش پژوهش اين پژوهش براساس هدف يک پژوهش کاربردي است که براي شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر تشکيل هاب صادراتي در صنعت لبنيات کشور انجام شده است .
به اين ترتيب که براي تعيين شاخص هاي موثر بر تشکيل هاب صادراتي جهت افزايش صادرات ، ضمن مطالعه منابع موجود داخلي و خارجي مرتبط با موضوع تشکيل هاب صادراتي ، با تعدادي از اعضاي اتحاديه هاي مختلف صنعت لبنيات و کارشناسان و متخصصان صنايع لبني در اتاق بازرگاني کشور، مصاحبه حضوري صورت گرفت .
در اين مطالعه شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر تشکيل هاب صادراتيي در صنعت لبنيات با رويکردي کاربردي انجام شده است .
Global productions sharing and local entrepreneurship in developing countries: Evidence from Penang export hub, Malaysia.
Product export diversification and sustainable economic growth in developing countries.
The Positive Influence of High-tech Product Export on Economic Growth in Liaoning Province.
The Impact of High-tech Product Export on the Regional Competitiveness of Science Technology and Maritime Transportation Innovation.