چکیده:
هدف پژوهش مطالعه رابطه ظرفیت جذب با نوآوری استراتژیک با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جهتگیری استراتژیک در شرکتهای واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است. با پیروی از پارادایم اثباتگرایی و روش پیمایش، پرسشنامهای مشتمل بر 33 گویه تنظیم شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه با کمک افراد متخصص و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی توسط آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تایید شد. جامعه آماری در سطح نخست کلیه شرکتها و در سطح دوم کلیه کارکنان آنها بود. نمونه در سطح نخست به صورت تصادفی ساده (بر اساس فرمول کوکران 86 شرکت) و در سطح دوم به صورت هدفمند (198 نفر) تعیین شد. روابط بین متغیرها و برازش مدل مفهومی از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تایید شدند. در نهایت مشخص شد که ظرفیت جذب دانش با نوآوری استراتژیک رابطه دارد اما در مورد دو فرضیه فرعی این تاثیر معنادار نیست. همچنین، مشخص شد که در شرکتهای با جهتگیریهای استراتژیک رقیبگرا و مشتریگرا این تاثیر تقویت میشود و در شرکتهای هزینهگرا تضعیف. از این رو، سازمانهایی که به دنبال تقویت نوآوری استراتژیک و به تبع آن تطبیق پیوسته مدل کسبوکار خود با تغییرات هستند، علاوه بر این که بایستی ظرفیت جذب دانش را در سازمان خود بالا ببرند باید استراتژیهای خود را بر مشتری و یا رقیب استوار کنند.
The primary purpose of this confirmatory survey was to examine the effect of knowledge absorptive capacity on strategic innovation in companies located in Tehran University Science and Technology Park with a focus on the moderating role of strategic orientation. To serve the purpose, an extensive extensive literature was undertaken to design a 33-item questionnaire. Its face and content validity was verified by experts in the field and its construct validity was verified through confirmatory factor analysis. The reliability of the questionnaire was also examined through Cronbach alpha, composite reliability, and variance average. The research population comprised all company employees from whom samples of 198 employees were randomly selected from 86 companies based on Kukran Table. Then, the data obtained from the research sample were further analyzed using Smart PLS software, Pearson Correlation Matrix, Structural Equation Modelling, and fitness test. The results indicated a significant relationship between knowledge absorptive capacity and strategic orientation which was not significant with regard to the minor research hypotheses. Moreover, the relationship was found to be reinforced in competitor-oriented and customer-oriented companies and to be weakened in cost-orientations companies. That is, to boost strategic innovation, and thereby, constantly adapting working models to fluctuations, the companies should not only enhance their absorptive knowledge capacity but also adopt competitor-oriented and customer-oriented strategies.
خلاصه ماشینی:
به همين دليل در اين پژوهش نقش تعديل گر جهت گيري استراتژيک در رابطه ميان ظرفيت جذب و نوآوري استراتژيک مورد بررسي قرار گرفته است .
1. Kostopoulos, Papalexandris, Papachroni & Ioannou 2.
ابعاد جهت گيري استراتژيک (به تصویر صفحه رجوع شود) بنابراين پژوهش به دنبال آن است که در ابتدا تأثير ظرفيت جذب بر نوآوري استراتژيک را مورد بررسي قرار دهد.
يافته هاي مربوط به فرضيه هاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري تأييد فرضيه نخست بر ضرورت تمرکز سازمان هاي دانش بنيان بر افزايش ظرفيت جذب جهت تقويت و تحريک نوآوري استراتژيک تأکيد دارد.
Market orientation and new-to-the-world products: exploring the moderating effects of innovativeness, competitive strength, and environmental forces.
Knowledge management and strategic orientation: leveraging innovativeness and performance.
Examining the complementary effect of political networking capability with absorptive capacity on the innovative performance of emerging-market firms.
Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations.
Journal of Productivity Management- Vol. 14, No. 53, Summer 2020 (202) The Effect of Knowledge Absorptive Capacity on Strategic Innovation across Strategic Orientation: Companies in Tehran University Science and Technology Park Shahram Khalil Nezhad*1 2 Rahim Zarea 3 Amir Vatanparast ------------------------------------- Date of receipt: 2018.
25 ------------------------------------- Abstract The primary purpose of this confirmatory survey was to examine the effect of knowledge absorptive capacity on strategic innovation in companies located in Tehran University Science and Technology Park with a focus on the moderating role of strategic orientation.