چکیده:
عمدهترین سرمایه سازمانهای تولیدی و خدماتی عصر حاضر، دانشی است که به آن دسترسی دارند. سازمانهایی میتوانند پیشرو و پیشتاز باشند که قادرند بیشترین، معتبرترین و به روز ترین دانش بشری را در حوزه کسب و کارشان در اختیار گیرند و از آن استفاده بهینه کنند و با تصرف دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیادهسازی، بازیابی، حفظ و نگهداری دانش به منزلهَی داراییهای ناملموس سازمان استفاده کنند. عملکرد دانش محور بر اساس دیدگاه دانشی در منابع دانش سازمان ریشه دارد. بهعلاوه، این نوع عملکرد تحت تاثیر قابلیتهای فرایند کسب و کار نیز میباشد. به همین منظور، این مطالعه با هدف ارائه مدلی برای تعریف عملکرد بر این اساس انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد و جامعه آماری کارکنان اداره دارایی زنجان و سازمان صنعت و معدن بجنورد میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 199 نفر از کارکنان اداره دارایی زنجان و سازمان صنعت و معدن بجنورد بودند و پرسشنامه به روش تصادفی ساده بین آنها توزیع شد. مدل مفهومی تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار PLS برازش شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد، منابع دانشی با نقش واسطهای قابلیتهای فرایند کسب و کار بهعنوان مبنای عملکرد دانش محور سازمان هستند. بهعبارتی، داراییهای دانشی و قابلیتهای فرایندی دو محرک مرتبط در فرایند خلق ارزش در سازمان هستند. بهطور خاص، سرمایه دانشی بر قابلیت فرآیند دانش تاثیر داشته و همچنین یادگیری سازمانی بر سرمایه دانشی و قابلیت فرآیند کسب و کار بر عملکرد سازمانی شرکت تاثیر دارد.
The most crucial and prominent asset for enterprises engaged in production and services is the knowledge available to them. Nowadays, to become pioneer and leading among peers, the enterprises and organizations should be capable of acquiring updated and validated knowledge, and applying the value-added knowledge, wisdom and experience of their personnel and also have the ability to implement, retrieve and maintain knowledge as intangible organizational assets. The KM-driven performances based on the knowledge perspective are rooted in the organization’s knowledge resources. Further, the KM-driven performances are mediated by business process capabilities. Organizational learning, as a moderator to knowledge resources, is critically complementary to KM. In this study, the data were collected by the standard questionnaire with the statistical population including 199 employees of the Zanjan Revenue Department and Bojnourd Industry, Mine and Trade Organization. The questionnaires were distributed by the simple random method. The conceptual research model was fitted by the structural equation modelling and analyzed by the PLS software. The research findings indicate that knowledge resources are the foundation of KM-driven performance, through the role of business process capabilities as the mediator. Specifically, knowledge assets and process capabilities are two different but relevant drivers in a value creation process. According to the findings, knowledge capital and knowledge process capability are provocative in the value creation process in the organizations. Knowledge capital affects significantly the knowledge process capability, whilst organizational learning affects the knowledge capital, and business processes capability influences the organizational performance.
خلاصه ماشینی:
اساسا، 1 Barney 2 Karkoulian et al 3 Liao et al 4 Pandey and Dutta 5 Wang et al 6 Bogner and Bansal 7 Kulkarni et al 8 Lee et al 9 Shin 10 Lee and Choi 11 Melville et al 169 سه مساله اساسي در اين روند در حال توسعه درگيرند: ابتدا، در اصطلاحاتي از ديدگاه مبتني بر منابع و گسترش آن از ديدگاه مبتني بر دانش (گيلن ٢٠٠٠،٢؛ ريوارد و همکاران ٣، ٢٠٠٦ ؛ اسپندر٤، ١٩٩٦) است .
به علاوه ، به طور کلي مديريت دانش به عنوان راهبرد اصلي سازمان 1 Rai et a 2 Guillen 3 Rivard et al 4 Spender 5 Gold et al 6 Grant 7 Tanriverdi 8 Kaplan and Norton 9 Marr et al 10 Lee and Choi 11 Tanriverdi 12 Lee and Choi 13 Darroch 14 Lee et al 170 درايجاد فرآيندهاي کسب و کار جديد براي دست يابي به عملکرد برتر سازماني پديدار ميشود (ايستربي ـ اسميت و لايلز١، ٢٠٠٣ ؛ وو و هو٢، ٢٠١٢).
بعدي، بر پايه استدلال فوق ، اين فرآيند مطالعه يک مدل براي تعريف عملکرد مبتني بر دانش براي روابط بين سه مولفه : منابع دانش ، 1 Easterby-Smith and Lyles 2 Wu and Hu 3 Chiva and Alegre 4 King 5 Zhao et al 171 فرآيندهاي کسب و کار و عملکرد سازمان ميباشد.
در اين ميان شرکت هايي که با استفاده از دانش بر شناسايي توانايي هاي خود تأکيد دارند، از موفقيت بيشتري نيز 1 Helfat and Peteraf 2 (Marr and Moustanghfir 3 Benitez-Amado 4 Walczuch 5 Chen and Huang 6 Andriessen 7 Bratianu and Orzea 175 برخوردار خواهند بود (شکري و قاضي زاده ، ١٣٩٨).