چکیده:
با توجّه به اینکه رسانههای نوین با ضریب نفوذ قابلتوجّه، ابزاری قدرتمند در توسعة بازاریابی و فروش در عرصة ورزش محسوب میشوند، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال و پرسپولیس تهران در شهراورد هشتاد و هشتم بوده که 428 نفر از آنها به عنوان نمونة آماری پژوهش به طور تصادفی در ورزشگاه آزادی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با استفاده از روایی محتوا، روایی صوری و روایی سازه تایید گردید. از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی (پی ال اس) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که "وبکوال" دارای تاثیر مثبت و معناداری بر "رضایتمندی کاربران" و "تمایل به خرید مجدد" بلیت مسابقات فوتبال لیگ برتر بوده، و "رضایتمندی کاربران" نیز بر "تمایل به خرید مجدد" بلیت الکترونیکی تاثیر مثبت و معناداری داشته است. یافتههای این پژوهش میتواند به عنوان زمینهای موثر در راستای توسعة عملکرد تیم-های ورزشی در فرایند فروش بلیت الکترونیک مورد توجّه قرار گیرد.
According to the importance of websites as a modern media in the process of selling ticket in sport events, the aim of the current study was to examine the role of webqual in satisfaction and repurchasing intention for internet ticket in football pro-league of Iran. The research was a descriptive correlational study and a practical one. The research population consisted of Perspolis and Esteghlal football fans in 88th derby and a sample of 428 fans were studied through random sampling in Azadi stadium. The research tool was questionnaire and the reliability of the questionnaire was confirmed according to Choronbach’s alpha, and the validity was verified by conducting face, content and structural validity. Structural equation modeling with partial least squares (PLS) was applied for data analysis. The findings demonstrated that “webqual” had a positive and significant effect on “user satisfaction” and “repurchasing intention”. “User satisfaction” also had positive and significant effect on “repurchasing intention” for electronic ticket. The findings of this research can be considered as an effective platform for the development of strategies and performance of the sport clubs through the process of electronic selling of ticket.