چکیده:
با توجه به رقابت روزافزون موجود در صنایع بزرگ، شرکتها برای جذب مشتریان بیشتر به سمت محصولات خود، تلاش بسیاری میکنند؛ اما این مهم بدون در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر تصمیم به خرید مشتریان امکانپذیر نخواهد بود. لذا، پژوهش حاضر به بررسی اثر تناسب خود بر قصد خرید بانوان از برندهای لوکس میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی بانوان شهر تهران است که در پاییز 1397 از برندهای لوکس پوشاک خریداری کردهاند. روش نمونهگیری، غیر تصادفی در دسترس بوده است و برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه، مشتمل بر 37 گویه استفادهشده است. حجم نمونه با توجه به فرمول کلاین حداقل 200 نفر در نظر گرفته شد. جهت آزمون دادههای جمعآوریشده، روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرضیه اثر تناسب خود بر قصد خرید مورد تأیید قرار نگرفته اما سایر فرضیههای پژوهش تأییدشده است.
خلاصه ماشینی:
لذا بازاريابان تلاش زيادي براي بهبود نگرش مصرف کنندگان ٣٥٠ نسبت به برندهاي لوکس ميکنند زيرا هرچه مصرف کننده نگرش مطلوب تري نسبت به برند داشته باشد، حاضر است مبلغ بيشتري را براي به دست آوردن محصولات آن برند پرداخت کند و از اين طريق سبب ارتقاء ارزش ويژه برند ميشود(صالح زاده و خزاييپول ، ٢٠١٦؛ انصاري و نيک هاشم ، ٢٠١٧).
به طورکلي ، براساس نظريه تناسب خود در حوزه برندهاي لوکس ، مصرف کنندگان تمايل به انتخاب برندي دارند که با خودپنداره آن ها مطابقت داشته باشد و هرچه درجه اين انطباق بيشتر باشد، نگرش مطلوبي نسبت به آن برند پيدا مي کنند و همچنين تمايل به خريد از آن برند نيز افزايش مي يابد (لو و خو، ٢٠١٥؛ ليو و همکاران ، ٢٠١٢؛ کيم و جانگ ، ٢٠١٦؛ ابراهيم و همکاران ، ٢٠١٦؛ کوماگايي و ناگاساوا٣٦، ٢٠١٧؛ فو٣٧ و همکاران ، ٢٠١٧).
يادداشت ها : 1- Kim & Joung 2- Park 3- Altintas & Heischmidt 4- Zhang & Cude 5- Latter 6- congruency theory 7- Self-congruity 8- Fullerton 9- Soenyoto 10- Roper Starch Wordwide 11- Hagger 12- Ahn 13- Gul 14- self-threat 15- Liu 16- Nia & Zaichkowsky 17- Usakli 18- Malär 19- Kim & Thapa 20- Lu & Xu 21- Alcaniz 22- Tian 23- Yuan 24- Dolbec & Chebat 25- Kudeshia & Kumar 26- interpersonal attachment theory 27.
Chinomona ٣٧٢ 28- Kay 29- Chang & Liu 30- Truong 31- Moreira 32- Teng 33- Cowart 34- Liu 35- Giovannini 36- Kumagai & Nagasawa 37- Fu 38- Japutra 39- Priester 40- Belaid & Behi 41- Chernatony 42- Myers 43- Vihn & Huy 44- Mamat ٣٧٣