چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد زیباییشناختی مکان و گرایش به ورزش مشتریان در باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک شهر مشهد میباشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری شامل مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک شهر مشهد تشکیل دادند که با احتساب مطالعات همبستگی 250 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در ادامه از دو پرسشنامه ابعاد زیباییشناختی سلیمانی (1391) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل (1983) استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین مولفهی زیباییشناختی " رنگ" با میانگین 19/4 در اولویت اول و مولفه " محیط" با میانگین 17/3 در اولویت آخر قرار دارند. ابعاد زیباییشناختی میتواند تاثیر مثبت و معناداری برابر با ضریب مسیر 77/0 بر گرایش به ورزش داشته باشد. با توجه به تغییر نگرش مشتریان امروزی در خصوص استفاده از فضاهای ورزشی مجهز و مدرن با فضاهای اختصاصی و سبک مدرن، به کار بستن ابعاد زیباییشناختی در حفظ و رضایتمندی مشتریان، تضمین وفاداری آنان و همچنین در گرایش افراد به ورزش و باشگاههای ورزشی میتواند موثر باشد.
The present study investigates the role of aesthetic dimensions of the place and the tendency of costumers to the sport in physical fitness and aerobics clubs in Mashhad. The research method was descriptive-correlational and the statistical population consisted of customers of Mashhad fitness and aerobics clubs. Considering correlational studies, 250 persons were selected (randomly) as the samples. Then two questionnaires of Soleimanichr('39')s Aesthetic Dimensions (2012) and Gilchr('39')s Sport Participation Motivation Questionnaire (1983) were used. The validity and reliability of the questionnaires were 0.71 and 0.82, respectively. The results showed that the most important aesthetic component of "color" is in the first priority and the "environment" component is in the last priority. In terms of forecasting the tendency of customers to sports, It can be said that 43% of the changes in tendency to sports is related to aesthetic variable (P
خلاصه ماشینی:
Woratschek, Herbert; Durchholz, Christian; Maier, Christopher; Ströbel, Tim 6.
با عنايت به مطالب اشاره شده و پژوهش هاي صورت گرفته درزمينه ي زيباييشناختي مکان هاي ورزشي ، محقق به دنبال آن است ، با توجه به اين موضوع که طراحي و اصول زيباييشناختي از مسائل بسيار مهم در ساخت اماکن ورزشي است و با توجه به روند رو به رشد ساخت اماکن و سالن هاي آمادگي جسماني و ايروبيک در شهر مشهد و به منظور گرايش و جذب هر چه بيشتر افراد به ورزش پاسخگوي سؤال زير باشد که آيا بکار بردن ابعاد زيبايي شناختي در يک باشگاه ورزشي آمادگي جسماني و ايروبيک از ديدگاه مشتريان تأثيري در گرايش آن ها به اين مکان و انتخاب آن ها دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: چارچوب مفهومي پژوهش براين اســاس هدف اين مطالعه بررســي رابطه بين زيباييشــناختي در گرايش به ورزش مشــتريان باشــگاه هاي آمادگي جسماني و ايروبيک که در غالب مدل مفهومي بيان شده است مي باشد و نتايج حاصل از آن مي تواند اطلاعات ارزشمندي را براياساتيد، دانشجويان تربيت بدني و مديران و مسئولين اماکن و باشگاه هاي ورزشي فراهم سازد.
در اين راستا ابزار گردآوري داده هاي تحقيق ، پر سشنامه تدوين شده و استاندارد ابعاد زيبايي شناختي سليماني (١٣٩١)، شامل ٢٤ سؤال در ٦ مؤلفه (فضا، محيط ، فرم ، هارموني، نور، رنگ ) ميباشد بطوريکه سؤالات ١ تا ٤ بعد فضا، سؤالات ٥ تا ٩ بعد محيط ، سؤالات ١٠ تا ١٣ بعد فرم ، سؤالات ١٤ تا ١٧ بعد هارموني، ســؤالات ١٨ تا ٢٠ بعد نور و ســؤالات ٢١ تا ٢٤ بعد رنگ را به خود اختصــاص داده اســت و براي بررســي گرايش به ورزش از پرسشنامه انگيزه مشارکت ورزشي گيل و همکاران (١٩٨٣) بانام لاتين (PMQ) که شامل ٢٤ سؤال در ٨ خرده مقياس (موفقيت ، گروه گرايي، آمادگي، تخليه انرژي، عوامل موقعيتي، بهبود مهارت ، دوســت يابي، تفريح و سرگرمي) استفاده شده است .